FORUM PTT -

POMOC 3D - Animacja wózka

rysztur - 03-07-2016, 09:33
: Temat postu: Animacja wózka
Jak w temacie: Krótki poradnik animacji wózka.

UWAGA!!
Animujemy wyłącznie obiekty dummy, nie elemnty składowe animacji.

UWAGA 2!!
Wszystkie elementy animowane muszą być zorientowane do świata (Align to world) w widoku Top, jeśli jest inaczej traktujemy je opcją ResetXForm. Obiekty dummy wstawiamy TYLKO I WYŁĄCZNIE w widoku Top, to zapewni prawidłowe ich zorientowanie.

No to zaczynamy. Otwieramy nasz plik z wózka i ... ;-)

1/ Na początku ustawiamy animację na 30 klatek: zakładka Time configuration (1) sekcja Animation wpisujemy w Length 29 (2) resztę wypełni z automatu



2/ wstawiamy dummy (widok Top) o współrzędnych środka wózka (tu x-0, y-0, z-0) i nazywamy go, pamiętając o poprzedzeniu go przedrostkiem b.r. wymaganym przez silnik gry (tu b.r.base),



3/ wstawiamy dummy o współrzędnych środka osi obrotu elementów ruchomych (kół) i nazywamy go (tu b.r.os)



UWAGA 3!!!
Sprawdzamy czy na pasku animacji jest 29 klatek a wskaźnik klatki leży na klatce zerowej.

4/ przypisujemy prędkość kątową obrotu dummy osi: zakładka Motion - Assign Controler - Rotation Oś X wybieramy Float Expression i w nowootwartym oknie w polu Expression wpisujemy 360*sin(NT) i zamykamy okno.



5/ Kopiujemy ten dummy dla wszystkich osi w wózku (zachowuje on przypisaną animację obrotu) i ustawiamy go w osi obrotu pozostalych zestawów kołowych (najlepiej opcją Allign)



6/ Linkujemy zestaw kołowy do opowieniego dummy osi obrotu.
Po włączeniu animacji dummy zestawów kołowych wraz z kołami powinny się kręcić.
7/ Linkujemy wszystkie dummy (b.r.os, b.r.oso1, itp) do dummy b.r.base
8/ wszystkie pozostałe elementy wózka linkujemy do dummy b.r.base
Po wykonaniu czynności z pkt. 6 do 8 otrzymamy taki wygląd w oknie Select From Scene



Poprawność linkowania sprawdzamy poprzez przesunięci b.r.base, wszytkie elementy wózka muszą się przemieścić zgodnie z ruchem b.r.base

9/ eksportujemy animację do gry pamiętając o prawidłowym nazewnictwie: bogey.im i anim.kin. To zapewni nam prawidłowe rozpoznanie przez grę configu wózka.



W 3ds maksie eksporter nazywa plik animacji *.kin tak samo jak nazwa pliku *.im, więc należy ją zminić na anim.kin.

10/ Tworzymy config wózka pamietając o wpisaniu długości drogi pokonywanej w czasie jednego obrotu koła (2*Π*r) w parametrze animdinst.

Folder zawierający wszystkie wymagane składniki wrzucamy do otwartego okna CM i cieszymy sie nowym dodatkiem.
Shaggy - 03-07-2016, 16:56
:
Fajnie że zrobiłeś ten poradnik, jednak nie rozumiem po co dublować temat, który został (moim zdaniem) lepiej opracowany. Oczywiście chodzi o poradnik VCDRN.
UAZ - 04-07-2016, 00:36
:
Rysztur, machnąłbyś za jednym zamachem poradnik jak zrobić łopatologicznie ,,wózek" do czajnika, przyda się z pewnością ;-)
rysztur - 04-07-2016, 08:25
:
Shaggy napisał/a:
Fajnie że zrobiłeś ten poradnik, jednak nie rozumiem po co dublować temat, który został (moim zdaniem) lepiej opracowany. Oczywiście chodzi o poradnik VCDRN.


Wybierz sobie opcje:
1/ nie wiedziałem, że taki poradnik już istnieje,
2/ chciałem pomóc innym zainteresowanym tematem,
3/ jestem narcystą i chciałem mieć swoje pięc minut,

UAZ napisał/a:
Rysztur, machnąłbyś za jednym zamachem poradnik jak zrobić łopatologicznie ,,wózek" do czajnika, przyda się z pewnością


No właśnie tak, jak wyżej :-P .
Jeżeli chodzi Ci o napędowy to dodajesz pozostałe bajery i jest git. Jak opracuję wyślę Ci na PW, szkoda zaśmiecać forum dla jednej osoby.
Shaggy - 04-07-2016, 12:12
:
Ryszturze, nie obrażaj się :) Po prostu nie przyjąłem do wiadomości, że będąc na tym forum już dość długo nie wiesz o istnieniu poradnika VCDRN i nie przeglądnąłeś przypiętych tematów w dziale 3D - stąd mój post.

Cieszę się że chcesz robić poradniki, tylko moja rada jest taka, żebyś pisał to jeszcze bardziej łopatologicznie. Przeglądnij poradnik VCDRN to zobaczysz o czym mówię. Krok po kroku, nie omijając niczego, co dla Ciebie jest oczywiste.
Poradnik o który prosi Cie UAZ na pewno się przyda, bo takowego nie ma, więc śmiało publikuj.
Korzeń - 04-07-2016, 22:42
:
Rysztur. Shaggy ma rację. Trochę bardziej łopatologicznie. Jak ktoś dłubał trochę w gmaxie głównie montując domki i dokładając proste punty typu a.name, ale nie miał wcześniej do czynienia z animacją, jak ja na przykład, to będzie miał z tym poradnikiem problem, bo trzeba znaleźć inny poradnik wypełniający nieścisłości twojego. Bo tak:
1. Pierwszy punkt ok. Chyba jedyny który ogarnąłem :-P
2. Drugi, trzeci punkt. Co to u licha jest dummy?
3. Nie wiem co to jest dummy, więc dalsza część tutorialu już jest dla mnie bezużyteczna. Wygoglowanie tylko pogarsza sprawę :-)
4. Punkt 5, gdzie jest opcja Align?
5. Dalej już tylko mogę złapać się za głowę, kosmos :D

Także rozumiesz o co chodzi? Trochę zbyt lakonicznie.
rysztur - 23-09-2016, 22:05
:
Aby nie zakładać nowego wątku, kontynuuję tutaj.
Przy okazji robienia pantografu do EU04, zrobiłem tutka: Jak wykonać animacje pantografu.
Zainteresowanych zapraszam do pobierania.
http://hostuje.net/file.p...abe2fb91928db56
Starałem się łopatologicznie, w przypadku niejasności pytajcie tu.
rysztur - 24-09-2016, 09:38
:
W nawiązaniu do tego, co napisałem wczoraj, tą metodą animuję napęd parowozów, tu trzycylindrowy Ty1:

tak to wygląda w pracy
http://www.dailymotion.com/video/x4uj6gc
Shaggy - 27-09-2016, 01:31
:
Fajnie napisane aczkolwiek trochę chaotycznie :) Po za tym, jak ktoś wie jak zrobić animacje kół (wcześniejszy Twój poradnik + vcdrn) to powinien sobie spokojnie poradzić z tymi informacjami, bo wydaje mi się że wszystko to co trzeba, jest napisane. W skrócie - dobra robota! Dzięki że posłuchałeś mojego wcześniejszego ględzenia :D

A z propozycji, to może byś pomyślał o filmie? Prosty filmik, bez opisów, to co przedstawiłeś w poradniku.
A druga propozycja to taka, żebyś ten poradnik komuś władował na strone, może nawet tutaj na ptt się uda, bo szkoda żeby to przepadło.
rysztur - 27-09-2016, 16:33
:
Miło, że ktoś to zauważył :-> . Shaggy, co według Ciebie, trzeba by poprawić? Co masz na myśli mówiąc o chaosie? Pytam, bo może faktycznie coś jest niejasne. Myślę, że w miarę logicznie jedno wynika z drugiego.
Co do animacji wózka parowozu jest jeszcze jeden myk o którym nie pisałem...
Shaggy - 27-09-2016, 21:35
:
Chodzi mi o ilość tekstu w niektórych miejscach ale w sumie to norma, jak na poradnik tekstowy.
W każdym razie, tak jak pisałem, jak dasz rade to zrób filmik na podstawie poradnika - po prostu krok po kroku to co jest na obrazkach, bez opisu i tak dalej i wydaje mi się że będzie już bardzo dobrze wszystko wyjaśnione :)

A zauważyć zauważyłem, bo to kawał dobrej roboty :)