FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Gdynia Postojowa
Autor Wiadomość
lurr3x 
user


Wiek: 23
Dołączył: 15 Lut 2016
Posty: 91
Skąd: Gdynia
Wysłany: 19-06-2020, 12:30   Gdynia Postojowa

Witam wszystkich.

Zaczynam z pracą nad swoją pierwszą mapą do Trainz, więc będę wdzięczny za każdą wskazówkę.

Mapa/segment obejmuje szlak od Gdynii Grabówka do Gdynii Chyloni.

Do budowy torowisk na terenie postojowej używam 2 typów torów od Sama:

Pytanie czy pozostawić takie, czy lepiej zmienić na inne.
Tory na których stoją wagony są pochłonięte przez trawę, a używane podczas manewrów dostały betonowe
.


Wszystkie zwrotnice są zrobione no bombach, a na dniach zostaną dodane angliki.

Parę screenów podglądowych z Basemapami:






Staram się utrzymać wszędzie oryginalną drogę torów oraz promienie rozjazdów.
_________________
https://www.facebook.com/groups/2142465342679428/
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 44 razy
Wiek: 29
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 823
Skąd: Sierpc
Wysłany: 19-06-2020, 20:39   

Na tym etapie chyba najważniejsza wskazówka - tory w rozjazdach powinny być na podrozjazdnicach drewnianych (a nie betonowych podkładach):


Nawet gdy tor szlakowy czy tory stacyjne są ułożone na betonowych podkładach, to i tak w rozjazdach są (najczęściej) drewniane podrozjazdnice. Widać to zresztą na zdjęciach satelitarnych/lotniczych których używasz (można zauważyć że w rozjazdach tory są "na drewnie"), jak również na dostępnych na Semaforku czy Ogólnopolskiej Bazie Kolejowej zdjęciach z tejże stacji:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/b/b2/Gdynia_Postojowa3.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/b/b3/Gdynia_Postojowa8.JPG
To taka ogólna reguła, którą zapamiętaj sobie na przyszłość, jakiejkolwiek mapy byś nie budował.
Przy czym owszem, istnieją podrozjazdnice betonowe (czy właśc. strunobetonowe), i są one nawet w paczce torów 3D Samplaire'a:

ale występują one zasadniczo raczej w nowobudowanych/modernizowanych rozjazdach, i nawet jeśli, to są to podrozjazdnice a nie podkłady (maja one inny kształt niż "zwykłe" betonowe/strunobetonowe podkłady, widać to na screenach). No i nie dotyczy to raczej rozjazdów krzyżowych, przynajmniej w Polsce, bo nawet na nowobudowanych/modernizowanych liniach/stacjach są one nadal zazwyczaj na podrozjazdnicach drewnianych:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/0/03/Tczew_nowy_%2843%29.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/db/Tczew_nowy_%2847%29.JPG

Co do doboru samych torów, to jest to w dużej mierze kwestia gustu. W paczce torów 3D Samplaire'a jest tyle różnych rodzajów, że wybór jest naprawdę spory, i chyba każdy coś dla siebie znajdzie. Warto oczywiście wzorować się na rzeczywistym wyglądzie torów, w szczególności w przypadku map realnych, ale wciąż w dużej mierze to kwestia upodobań, np. ja bardzo lubię Wujkowe rozszerzenie paczki Samplaire'a:

ale to tylko przykład.
Być może nawet bardziej niż to jakie tory dobierzesz, liczy się to jak je spasujesz kolorystycznie z teksturą gruntu i ew. trawą. Jak dobierzesz odpowiednią teksturę i ładnie spasujesz, to będzie wyglądać dobrze, a jak kiepsko spasujesz, to wyjdzie kaszana, nawet jakbyś wybrał najładniejszy tor.

Dla przykładu, w paczce torów 3D Samplaire'a są jeszcze inne zarośnięte tory:

i tak naprawdę to, czy lepsze będą te powyższe czy te których użyłeś, zależy w dużej mierze od tego jaka będzie kolorystyka podłoża.
Albo są też np. takie tory:

które być może dobrze sprawdziłyby się do odwzorowania torów na betonowych podkładach porośniętych trawą, jak np. w tym miejscu stacji którą budujesz:
https://www.bazakolejowa....57517-56551.jpg
Z kolei np. te tory mogłyby się sprawdzić w charakterze "świeżo podsypanych" tłuczniem:

Mogą też przydać Ci się "świeżo wyglądające" tory na podkładach strunobetonowych PS94 z przytwierdzeniem sprężystym SB, bo i takie są w paczce torów 3D Samplaire'a:

jako że, z tego co widzę na zdjęciach, wzdłuż stacji Gdynia Postojowa przebiega zmodernizowana dwutorowa linia:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/0/02/Gdynia_Postojowa21.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/e/e2/Gdynia_Postojowa14.JPG
jak również prawdopodobnie niektóre tory stacyjne mają zmodernizowaną nawierzchnię:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/9/9c/Gdynia_Postojowa20.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/8/87/Gdynia_Postojowa17.JPG
choć oczywiście zależny to od tego jaki okres (historyczny czy współczesny) chcesz odwzorować.
Ogólnie zalecałbym użyć więcej niż dwóch rodzajów torów, przynajmniej kilku, żeby uniknąć nadmiernej powtarzalności (choć oczywiście też bez przesady w drugą stronę) - przynajmniej jeszcze dodatkowo jakieś "na drewnie" do rozjazdów, i ew. te "nowoczesne"/"świeże"/zmodernizowane.

EDIT:
BTW, skorzystaj tez z dostępnego na Semaforku schematu i opisu tejże stacji:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/f/f2/Gdynia_Postojowa1.png
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Gdynia_Postojowa
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 19-06-2020, 20:50, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
RBach 
znawca
Toromistrz



Pomógł: 277 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4110
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 19-06-2020, 20:50   

Tak gwoli ścisłości - na samym GP nie ma ani jednego "zmodernizowanego" toru :-) To, co na zdjęciach - to tory szlakowe linii 960 i 964, zrobione "przy okazji" w trakcie modernizacji ciągu E65 do połowy stacji Gdynia Chylonia. W obrębie samej GP wszystko jest "na słowo honoru", grawitację i dobry humor toromistrza4, najbezpieczniej jest w zimie, jak zamarznie błoto i w środku lata, jak pnącza się rozrosną i trzymają szyny :-)

I moja wersja Postojowej - w trakcie budowy, więc jeszcze tu się trochę zmieni.













_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
Ostatnio zmieniony przez RBach 19-06-2020, 21:15, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Gryszaq
zaawansowany


Pomógł: 1 raz
Wiek: 29
Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 932
Skąd: E Ł K
Wysłany: 02-07-2020, 11:39   

Masz za wysoki nasyp linii 202 i 250. Na wysokości GP15 powinien być lekko powyżej dachów wagonów, nie znam dokładnie metrażu.

Nie wiem, czy bawisz się w profile. Cała grupa wyjazdowa jest po spadku w kierunku GO. Na tylko odczuwalnym, że niezabezpieczony wagon sam wystartuje. Co się z resztą nie raz zdarzyło na Grand Prix :)
_________________
EŁCKA GALERIA KOLEJOWA

http://elkgk.cba.pl/index.php

ZAPRASZAM!
 
 
RBach 
znawca
Toromistrz



Pomógł: 277 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4110
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 02-07-2020, 12:27   

O tym nasypie wiem. Łaziłem po tych torach 15 lat - służbowo. Robiłem od strony GP i tak wyszło, nie mam serca już tego ruszać, bo pociągnie mi to za sobą porty, szopę i całość GO aż do Wzgórza. Najwyżej Chylonię obniżę, będzie łatwiej :-) W profile się nie bawię, to by wymagało robienia mapy w transDEMie, nie chce mi się.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group