Pomógł: 8 razy Wiek: 63 Dołączył: 18 Sty 2011 Posty: 690 Skąd: Kraków
Wysłany: 19-07-2020, 12:16 Trakcja elektryczna
Witam!
Tym razem mam taką wątpliwość odnośnie trakcji jak w temacie. Otóż na większości polskich map jeśli jest trakcja to jest prowadzona podwójnym drutem jezdnym. Czym to jest spowodowane i czy są na to jakieś przepisy? Oglądam dużo filmów na YT i właściwie w żadnym, czy to europejskim kraju czy np w USA, nie spotykałem podwójnych drutów, nawet na dość ruchliwych trasach. Być może gdzieś są bo przecież nie znam wszystkich linii, ale jedynie co może to tłumaczyć to to, że u nas jest słabo rozwinięta sieć zasilająca trakcję. Przy dużych odległościach mogłyby powstawać zbyt duże spadki napięcia i w konsekwencji niewłaściwą pracę urządzeń trakcyjnych.
Na swoich mapkach zakładam trakcję pojedynczą ale ciekawi mnie skąd na innych jest podwójna?
Po pierwsze Trakcja to sposób napędzania pojazdu szynowego. To o czym piszesz to sieć trakcyjna
Podwójny drut jest stosowany o ile się nie mylę w celu nie przepalenia przewodów wysokimi natężeniami prądów, dlatego nad torami głównymi są dwa druty a nad torami bocznymi gdzie ten pobór prądów jest mniejszy mamy jeden drut.
Dwa druty stosuje się w celu uzyskania większego przekroju całkowitego sieci. Pamiętajcie, ze "na zachodzie" jeździ się na wyższym napięciu, więc do uzyskania tej samej mocy potrzeba mniejszego prądu, niż na 3kV. Stąd "tam" można dać pojedynczy drut. Na liniach jednotorowych stosuje się nawet sieć w układzie 2-2 (dwie liny nośne+dwa druty) - żeby przekrój sieci był jeszcze większy. Na szlaku dwutorowym sieć nad obydwoma torami jest połączona, więc prąd się "rozkłada" na dwa ciągi, na jednotorowym nie ma się gdzie rozłożyć, stąd układ 2+2.
Pojedyncze druty daje się na stacjach i mniej obciążonych odcinkach. Na "głównych" zawsze 2+1 albo 2+2.
Podwójny drut jest stosowany o ile się nie mylę w celu nie przepalenia przewodów wysokimi natężeniami prądów, dlatego nad torami głównymi są dwa druty a nad torami bocznymi gdzie ten pobór prądów jest mniejszy mamy jeden drut.
Po pierwsze: tory boczne(i przeznaczenia specjalnego) to są zazwyczaj tory manewrowe, ładunkowe itp i tam sieci się nie daje.
po drugie: tory główne to są tory przeznaczone do jazd pociągowych i jeśli stacja jest "pod prądem" to zazwyczaj nad wszystkimi torami jest "prąd".
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach