FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Trakcja elektryczna
Autor Wiadomość
Peeet2005 
zaawansowany
Peeet2005



Pomógł: 8 razy
Wiek: 63
Dołączył: 18 Sty 2011
Posty: 690
Skąd: Kraków
Wysłany: 19-07-2020, 12:16   Trakcja elektryczna

Witam!
Tym razem mam taką wątpliwość odnośnie trakcji jak w temacie. Otóż na większości polskich map jeśli jest trakcja to jest prowadzona podwójnym drutem jezdnym. Czym to jest spowodowane i czy są na to jakieś przepisy? Oglądam dużo filmów na YT i właściwie w żadnym, czy to europejskim kraju czy np w USA, nie spotykałem podwójnych drutów, nawet na dość ruchliwych trasach. Być może gdzieś są bo przecież nie znam wszystkich linii, ale jedynie co może to tłumaczyć to to, że u nas jest słabo rozwinięta sieć zasilająca trakcję. Przy dużych odległościach mogłyby powstawać zbyt duże spadki napięcia i w konsekwencji niewłaściwą pracę urządzeń trakcyjnych.
Na swoich mapkach zakładam trakcję pojedynczą ale ciekawi mnie skąd na innych jest podwójna?
_________________
KUID:269437
 
 
 
Jędrek25 
super user


Pomógł: 7 razy
Wiek: 20
Dołączył: 10 Paź 2017
Posty: 186
Skąd: Poznań
Wysłany: 19-07-2020, 12:40   

Po pierwsze Trakcja to sposób napędzania pojazdu szynowego. To o czym piszesz to sieć trakcyjna ;-)

Podwójny drut jest stosowany o ile się nie mylę w celu nie przepalenia przewodów wysokimi natężeniami prądów, dlatego nad torami głównymi są dwa druty a nad torami bocznymi gdzie ten pobór prądów jest mniejszy mamy jeden drut.
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 307 razy
Wiek: 47
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4441
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 19-07-2020, 12:50   

Dwa druty stosuje się w celu uzyskania większego przekroju całkowitego sieci. Pamiętajcie, ze "na zachodzie" jeździ się na wyższym napięciu, więc do uzyskania tej samej mocy potrzeba mniejszego prądu, niż na 3kV. Stąd "tam" można dać pojedynczy drut. Na liniach jednotorowych stosuje się nawet sieć w układzie 2-2 (dwie liny nośne+dwa druty) - żeby przekrój sieci był jeszcze większy. Na szlaku dwutorowym sieć nad obydwoma torami jest połączona, więc prąd się "rozkłada" na dwa ciągi, na jednotorowym nie ma się gdzie rozłożyć, stąd układ 2+2.
Pojedyncze druty daje się na stacjach i mniej obciążonych odcinkach. Na "głównych" zawsze 2+1 albo 2+2.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.4: 18.07.2022
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 19-07-2020, 14:13   

Jędrek25 napisał/a:

Podwójny drut jest stosowany o ile się nie mylę w celu nie przepalenia przewodów wysokimi natężeniami prądów, dlatego nad torami głównymi są dwa druty a nad torami bocznymi gdzie ten pobór prądów jest mniejszy mamy jeden drut.



Po pierwsze: tory boczne(i przeznaczenia specjalnego) to są zazwyczaj tory manewrowe, ładunkowe itp i tam sieci się nie daje.

po drugie: tory główne to są tory przeznaczone do jazd pociągowych i jeśli stacja jest "pod prądem" to zazwyczaj nad wszystkimi torami jest "prąd".
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group