FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Modyfikacja mapy Bronie-Łęczno
Autor Wiadomość
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk



Pomógł: 68 razy
Wiek: 34
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 2114
Skąd: Espenkrug/Bonk
Wysłany: 06-01-2021, 14:34   

Zainstalowałem żeby sprawdzić. W pliku config nie występuje pozycja license.
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 06-01-2021, 15:37   

Czyli autor nie zabronił wydawać, modyfikować, udostępniać
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
panzer39
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 115
Skąd: Kielce
Wysłany: 06-01-2021, 15:52   

Byłoby super, gdybym mógł podzielić się ze światem efektami swojej pracy:)
Fotosik po raz kolejny zablokował mi zdjęcia, więc proszę o poradę z jakiego serwisu mogę skorzystać, żeby nie płacić kilku złotych na tydzień za transfer pod rygorem blokady?
 
 
Jędrek25 
super user


Pomógł: 7 razy
Wiek: 20
Dołączył: 10 Paź 2017
Posty: 186
Skąd: Poznań
Wysłany: 06-01-2021, 15:58   

panzer39 napisał/a:
Byłoby super, gdybym mógł podzielić się ze światem efektami swojej pracy:)
Fotosik po raz kolejny zablokował mi zdjęcia, więc proszę o poradę z jakiego serwisu mogę skorzystać, żeby nie płacić kilku złotych na tydzień za transfer pod rygorem blokady?


Jest

https://www.trainzpicture.pl/

oraz ewentualnie

https://img.td2.info.pl
 
 
panzer39
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 115
Skąd: Kielce
Wysłany: 06-01-2021, 18:01   

Wrzuciłem zdjęcia na trainzpicture, może tym razem nie znikną:)



















































 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk



Pomógł: 68 razy
Wiek: 34
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 2114
Skąd: Espenkrug/Bonk
Wysłany: 06-01-2021, 19:34   

Jak nie skasujesz ich sam to nie znikną bo to mój serwis i ja go ogarniam :-)

A screeny ładne ale popracuj trochę nad oświetleniem, trochę za mocno po oczach daje.
 
 
pietrek
znawca
2004;2006;2010;T ANE



Pomógł: 63 razy
Wiek: 59
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2075
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 07-01-2021, 17:14   

Witam
https://www.trainzpicture...1-06-174336.jpg

Oglądając ten kawał dobrej roboty mą uwagę zwrócił semafor z tego screena:
Jeżeli jest to odwzorowanie prawdziwej stacji to wszystko Ok; ale mnie jako mieszkańca Bukowa bardzo by rozsierdziło gdyby wracając po pracy pociąg zatrzymał się przed tym semaforem bo np. brak dojścia po obchodowym albo inna problema uniemożliwiająca wjazd w perony i opuszczenie pociągu w sobie tylko znanych celach.
Być może przesunięcie semafora na koniec peronu nie spowodowałoby błędu merytorycznego czy innych problemów.
Jako rasowy oczekiwacz czekam na udane udostępnienie mapy.
:-)
 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk



Pomógł: 68 razy
Wiek: 34
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 2114
Skąd: Espenkrug/Bonk
Wysłany: 07-01-2021, 22:25   

Ten sygnalizator powinien powędrować na koniec peronu. Nie ma żadnych zwrotnic po drodze więc nic nie stoi na przeszkodzie aby go przestawić o te parędziesiąt metrów. Też bym hejtował bogu ducha winnego kierpocia i wszystko inne jakbym wracał z roboty i by mi pociąg utkwił przed sygnalizatorem a perony za kilka metrów. Pewnie bym wysiadł na partyzanta i poszedł do domu z bluzgiem na ustach.
 
 
panzer39
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 115
Skąd: Kielce
Wysłany: 07-01-2021, 23:09   

Gdy wstawiałem screenshoty dopiero na nich zauważyłem co najmniej kilkanaście błędów, które już poprawiłem. Ten posterunek odstępowy poszedł na pierwszy ogień. Teraz wygląda tak:
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 07-01-2021, 23:15   

Dalej nie ruszone to o czym mowa.
Jadać od strony horyzontu do Bukowej zatrzymamy się przed semaforem i przed peronem. Chodzi o to aby semafory które są przed peronem (tyłem do patrzącego) dać na drugi koniec peronu.


Osobiście dodam ze takie sytuacje jak zrobiłeś mają miejsce na sieci

https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/b/b0/Borszewice4.JPG

https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/f/f5/Dankowice5.JPG

https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/2/20/Kolumna3.JPG

https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/b/ba/Krzciecice7.JPG
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
Ostatnio zmieniony przez zolwik 07-01-2021, 23:24, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Jędrek25 
super user


Pomógł: 7 razy
Wiek: 20
Dołączył: 10 Paź 2017
Posty: 186
Skąd: Poznań
Wysłany: 07-01-2021, 23:41   

panzer39 napisał/a:
Gdy wstawiałem screenshoty dopiero na nich zauważyłem co najmniej kilkanaście błędów, które już poprawiłem. Ten posterunek odstępowy poszedł na pierwszy ogień. Teraz wygląda tak:
Obrazek


Proponuję użyć na tym posterunku tego samego modelu semaforów, powinno to wtedy lepiej wyglądać.
 
 
panzer39
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 115
Skąd: Kielce
Wysłany: 08-01-2021, 00:13   

Cytat:
Dalej nie ruszone to o czym mowa.
Jadać od strony horyzontu do Bukowej zatrzymamy się przed semaforem i przed peronem. Chodzi o to aby semafory które są przed peronem (tyłem do patrzącego) dać na drugi koniec peronu.

Tworząc ten posterunek wzorowałem się właśnie na Dankowicach oraz Suchedniowie Północnym.
Już wiem o co chodzi:) Zastanawiam się tylko co w sytuacji (Borszewice), gdy pod semaforem stoi skład dłuższy niż peron?

Cytat:
Proponuję użyć na tym posterunku tego samego modelu semaforów, powinno to wtedy lepiej wyglądać.

Ta część szlaku nie jest już od dawna używana jako dwukierunkowa, więc "lewe" semafory są unieważnione i wyblakłe. Sprawdziłem wszystkie modele sygnalizacji v5 i nie mam w najnowszej wersji semaforów z W31 na tych samych teksturach co będące w ciągłej eksploatacji.
 
 
pietrek
znawca
2004;2006;2010;T ANE



Pomógł: 63 razy
Wiek: 59
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2075
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 08-01-2021, 20:16   

panzer39 napisał/a:
Cytat:
Dalej nie ruszone to o czym mowa.
Jadać od strony horyzontu do Bukowej zatrzymamy się przed semaforem i przed peronem. Chodzi o to aby semafory które są przed peronem (tyłem do patrzącego) dać na drugi koniec peronu.

Tworząc ten posterunek wzorowałem się właśnie na Dankowicach oraz Suchedniowie Północnym.
Już wiem o co chodzi:) Zastanawiam się tylko co w sytuacji (Borszewice), gdy pod semaforem stoi skład dłuższy niż peron?



No na pierwszym zdjęciu pomocniczym semafor jest za peronem, a przed nie widać żadnego słupka. A jeżeli chodzi o pociąg dłuższy niż peron to długość peronów ma raczej znaczenie tylko dla pociągów pasażerskich które mają się przy tym peronie rozkładowo zatrzymywać - wtedy długość składów tych pociągów powinna być zgodna z którymś dodatkiem do służbowych rozkładów jazdy. Dla pociągów towarowych peron jest brany pod uwagę tylko wtedy, gdy jest przy nim przejście dla pasażerów i zastawienie go pociągiem towarowym uniemożliwiłoby poruszanie się pasażerów (o czym maszynistę zwykle informuje dyżurny przez RT pociąg .... proszę zostawić wolne przejścia dla podróżnych. W omawianych sytuacjach pociąg towarowy podjechałby pod semafor i grzecznie czekał na sygnał zezwalający na jazdę, a tył pociągu jest chroniony przez:
- sygnały końca pociągu
- jeżeli jest to linia z półsamoczynną blokadą liniową (słupy biało czerwone) to po wyjeździe z poprzedniej stacji tor jest zablokowany urządzeniami nastawni i do momentu jak dyżurny ruch stacji o której rozpisujemy się nie upewni się że cały pociąg minął właściwy semafor jego posterunku to nie może dać pozwolenie (zwrócić bloku) do stacji z której był wyprawiony dany pociąg.
- na samoczynnej blokadzie liniowej tył pociągu chroniony jest przez ostatni semfor tej blokady za którym stoi ostatni wagon omawianego pociągu. Na takim semaforze będzie się świecił sygnał czerwony - czyli STÓJ.
Ale jest to tylko jeden z wierzchołków góry lodowej zwanej Ie1 czyli sygnalizacji na PKP i na pewno są na forum Fachowcy znający dużo dokładniej ten temat. ;-)
Ostatnio zmieniony przez zolwik 08-01-2021, 20:45, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
panzer39
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 115
Skąd: Kielce
Wysłany: 17-01-2021, 14:29   

Dzień dobry. Mapa żyje i ma się coraz lepiej. Dzięki nieocenionej pomocy merytorycznej oraz praktycznej ryszarda stacje zaczynają spełniać podstawowe normy obowiązujące na PKP. Nawet nie zdawałem sobie sprawy jak autor oryginału kaleczył wszelkie przepisy a większość rozjazdów przystosowana była do tramwajów a nie kolei. W związku z tym przebudowuję stopniowo wszystkie stacje i bocznice, przez co z oryginału nie pozostało już dosłownie nic.

Eksperymentuję również z podnoszeniem terenu pod torami oraz teksturowaniem, dzięki czemu stacje wyglądają coraz bardziej realistycznie.




Na całej linii "wyregulowałem" odstęp pomiędzy torami na 4,5 metra, ponieważ gdy zacząłem go mierzyć, wynosił od 4 do 5,5 metra, zwłaszcza na łukach. Ponadto usunąłem teletechnikę spline i każdy słup wstawiłem ręcznie oraz każdy został delikatnie pochylony - niektóre ekstremalnie, podobnie, jak miało to miejsce (i nadal ma) w realu przed całkowitą likwidacją tych charakterystycznych konstrukcji.





Na koniec dzieło mojej Żony, która zażyczyła sobie chociaż jedno gospodarstwo wykonane wg. jej pomysłu:)

 
 
panzer39
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 115
Skąd: Kielce
Wysłany: 18-02-2021, 12:53   

Dzień dobry. Projekt przebudowy ukończyłem według mnie w 99%. Rzecz jasna jestem jak najbardziej otwarty na wszelkie sugestie oraz poprawię wszelkie popełnione błędy. Moje ostatnie prace polegały na:
- całkowitej przebudowie układu torowego stacji Bronie
- całkowitej przebudowie układu torowego stacji Łęczno
- zastosowanie pędni na każdej ze stacji
- zastosowanie wskaźników oraz semaforów wg. Instrukcji IE-1 (odległości, umiejscowienie, etc.)
- przebudowa otoczenia na całej mapie: polne drogi, bardziej urozmaicone lasy, więcej wsi etc.
- skonfigurowanie przebiegów dla każdego semafora
- dodanie drobnego przemysłu: towary drobnicowe, chemikalia, drewno. etc.

Efekty przedstawiam na fotografiach poniżej:


Stacja Łęczno widok na wschód

Perony Łęczna

Wschodnia część stacji Łęczno

Widok na stację Łęczno w kierunku zachodnim

Zakłady chemiczne Chemster w Łęcznie

Przystanek osobowy Gościrzecz

Poprawiony wg. Waszych uwag post. odstępowy i p.o. Bukowa

Wschodnia głowica stacji Danielowo

Dworzec w Danielowie

Danielowo: widok na zachód

Posterunek odstępowy Piaskowo

Wschodnia głowica stacji Zmory

Zachodnia głowica stacji Zmory

Wieś Zmory

Przystanek Werbena

Posterunek odgałęźny Werbena

Wjazd do stacji Bronie w kierunku zachodnim

Wschodnia głowica stacji Bronie

Perony i dworzec w Broniach

Stacja Bronie - otoczenie

Zachodnia głowica stacji Bronie

Drezynownia w Broniach

Na koniec kilka widoczków ze szlaku:










 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 18-02-2021, 18:59   

Ogólnie wygląda świetnie.
Szczególnie podoba mi się roślinność, jest wręcz rewelacyjnie zrobiona. I te zniszczone linie teletechniczne, też świetnie pomyślany akcent.

https://www.trainzpicture...2-18-115443.jpg
- rozjazd krzyżowy podwójny w rzeczywistości posiada dwa napędy (jeden oznaczany przy numerze rozjazdu dopiskiem "ab" a drugi "cd", np. "23ab" i "23cd"), a nie cztery. W Trainzie robi się to tak, że dajesz dwa napędy "zwykłe" i dwa niewidzialne (są takie np. u RBach'a). Latarnia-wskaźnik do rozjazdów krzyżowych posiada skrypt, dzięki któremu można "sprzęgnąć" ze sobą parami rozjazdy "zwykły" z niewidzialnym (przestawiają się wtedy jednocześnie), a jednocześnie latarnia-wskaźnik jest wtedy poprawnie skonfigurowana i podaje właściwe wskazania, w zależności od położenia zwrotnic.
Ponadto, jeśli bawisz się w krzyżownice i kierownice w rozjazdach, do rozjazdu krzyżowego przygotowana jest w paczce krzyżownica podwójna do rozjazdów krzyżowych, tylko jest ona jako dodatek scenery, a nie jako trackside.

Mniej więcej tak to wygląda (u mnie są napędy elektryczne, ale z mechanicznymi wygląda to podobnie):



https://www.trainzpicture...2-18-115844.jpg
- przydałaby się jakaś barierka na tym moście.



EDIT:
Wrzuciłbyś jeszcze jakieś screeny z zakładów chemicznych? Chętnie bym zobaczył jak to wygląda.

To jest TS2009?
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 18-02-2021, 19:13, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
panzer39
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 115
Skąd: Kielce
Wysłany: 19-02-2021, 09:28   

Cytat:
Szczególnie podoba mi się roślinność, jest wręcz rewelacyjnie zrobiona. I te zniszczone linie teletechniczne, też świetnie pomyślany akcent.

Dziękuję, to bardzo budujące:)

Cytat:
rozjazd krzyżowy podwójny w rzeczywistości posiada dwa napędy

Wszystkie rozjazdy robiłem na szablonach i zgodnie z instrukcjami, ten również posiada dwa napędy z ryglami naprzeciwko. Odnośnie krzyżownicy to była, ale przy podnoszeniu gruntu pod torami zapadła się pod ziemię, dziękuję za zwrócenie uwagi. Rozjazd w Geodecie wygląda tak:


Most już poprawiony, nie wiedziałem, że barierka musi być nawet na takim na odludziu:)


Poniżej kilka zdjęć zakładów chemicznych. Jest to moja absolutna radosna twórczość, ponieważ nigdy nie byłem na terenie podobnego obiektu a z map trudno cokolwiek wyczytać. Zależało mi na efektownym wyglądzie z kabin składu, ale nie zmienia to faktu, że jest to miejsce, które najmniej mi się podoba, ponieważ nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Gdybym chciał odtworzyć np. zakład w Policach to mój komputer prawdopodobnie nie uciągnąłby takiego nagromadzenia obiektów. Jeśli ten ulepek rażąco źle się komponuje z resztą to nie ma problemu żeby przerobić go chociażby na tartak:)








Cytat:
To jest TS2009?

Nie, Trainz New Era, kompilacja 105957
 
 
Korzeń 
znawca



Pomógł: 74 razy
Wiek: 31
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1605
Skąd: Knurów
Wysłany: 19-02-2021, 09:38   

Ależ ta mapa robi przyjemne wrażenie. Każdy dom, nastawnia i płot wygląda jakby stał tam od zawsze. Nie ma tego wrażenia że coś jest wstawione na siłę żeby tylko zapchać segment. Kawał na prawdę świetnej roboty. Zazdroszczę szczególnie dobrze skomponowanej roślinności. Ten miks traw daje bardzo naturalny efekt. W sumie jedyne co zostaje do zrobienia to napchać tam pociągów i podziwiać efekty pracy :mrgreen:

EDIT:
panzer39 napisał/a:
Poniżej kilka zdjęć zakładów chemicznych. Jest to moja absolutna radosna twórczość, ponieważ nigdy nie byłem na terenie podobnego obiektu a z map trudno cokolwiek wyczytać. Zależało mi na efektownym wyglądzie z kabin składu, ale nie zmienia to faktu, że jest to miejsce, które najmniej mi się podoba, ponieważ nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.

W Złotnikach jest nieduża chemia która na oko gabarytowo wygląda podobnie do tej na Twojej mapie. W google można ją podejrzeć w 3D więc dużo elementów da się zgapić :mrgreen:
https://www.google.pl/map...=!3m1!1e3?hl=pl
_________________
kuid:394491 - folder z dodatkami / my all content
Ostatnio zmieniony przez Korzeń 19-02-2021, 09:45, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 19-02-2021, 12:19   

Aikozann napisał/a:

Mniej więcej tak to wygląda (u mnie są napędy elektryczne, ale z mechanicznymi wygląda to podobnie):
[url=https://i.ibb.co/fNdG1zv/unnamed-20190922-0002.jpg]Obrazek [/url] [url=https://i.ibb.co/BGq1dGK/unnamed-20190922-0001.jpg]Obrazek[/url]



Po co na EOR-ach oznaczenia rozjazdów? Jeszcze nigdy się z tym nie spotkałem...
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
Ostatnio zmieniony przez zolwik 19-02-2021, 12:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Korzeń 
znawca



Pomógł: 74 razy
Wiek: 31
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1605
Skąd: Knurów
Wysłany: 19-02-2021, 12:28   

Cytat:
Po co na EOR-ach oznaczenia rozjazdów? Jeszcze nigdy się z tym nie spotkałem...

U nas też są opisane tam gdzie się nie odkleiły cyferki. Może jak tylko pokrywa nad śnieg wystaje to żeby rozpoznać która jest od którego :-D
_________________
kuid:394491 - folder z dodatkami / my all content
 
 
 
panzer39
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 115
Skąd: Kielce
Wysłany: 20-02-2021, 08:05   

Cytat:
Ależ ta mapa robi przyjemne wrażenie.

Takie słowa od twórcy mapy, z której screenshoty wyglądają jak zdjęcia z bazy kolejowej to ogromna motywacja:)

Cytat:
Zazdroszczę szczególnie dobrze skomponowanej roślinności. Ten miks traw daje bardzo naturalny efekt.
Pochwały bardziej należą się autorowi roślinności; ja po prostu ją wykorzystałem w nieco bardziej pracochłonny sposób - zamiast polegać wyłącznie na spline'ach "wyklikałem" tysiące kępek trawy, krzaków i choinek:)

Cytat:
W Złotnikach jest nieduża chemia która na oko gabarytowo wygląda podobnie do tej na Twojej mapie. W google można ją podejrzeć w 3D więc dużo elementów da się zgapić

Gdybym znalazł te zakłady wcześniej bardzo by to ułatwiło pracę i oszczędziło mnóstwo czasu. Zrobię sobie kopię roboczą mapy, skasuję obecne przedsiębiorstwo i spróbuję zrobić je od nowa inspirując się Złotnikami, ale nie wiem, czy wystarczy mi determinacji:)
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 21-02-2021, 11:41   

zolwik napisał/a:
Po co na EOR-ach oznaczenia rozjazdów? Jeszcze nigdy się z tym nie spotkałem...

Kilka razy widziałem, zdarzają się.

Dzięki za screeny.
Duże zakłady chemiczne to rzeczywiście ciężki temat, i w Trainzie, ze względu na złożoność, raczej praktycznie niemożliwy do odtworzenia we wszystkich detalach. Niektóre, np. zakład produkcyjny PKN Orlen w Płocku, czy BASF Ludwigshafen, wielkością są porównywalne z całymi miastami. Poza tym większym zakładom chemicznym zazwyczaj towarzyszą całe stacje kolejowe przewidziane i przystosowane do ich obsługi, np. Płock Trzepowo, Włocławek Brzezie, Puławy Azoty. A same zakłady mogą posiadać cały złożony zespół bocznic, obsługujący poszczególne części zakładu.

Jako wzór do budowy małych zakładów chemicznych w Trainz, rzeczywiście Złotniki są niezłym przykładem. Tutaj masz też parę zdjęć, jako uzupełnienie satelitarnych:
https://polska-org.pl/foto/5583/Zaklady_Chemiczne_Zlotniki_ul_Zwirowa_Wroclaw_5583767.jpg
https://polska-org.pl/foto/5583/Zaklady_Chemiczne_Zlotniki_ul_Zwirowa_Wroclaw_5583769.jpg
https://polska-org.pl/foto/6038/Zaklady_Chemiczne_Zlotniki_ul_Zwirowa_Wroclaw_6038551.jpg
https://polska-org.pl/foto/165/Zaklady_Chemiczne_Zlotniki_ul_Zwirowa_Wroclaw_165444.jpg
https://polska-org.pl/foto/6160/Zaklady_Chemiczne_Zlotniki_ul_Zwirowa_Wroclaw_6160302.jpg
Możesz też spojrzeć na Zakłady Chemiczne Rudniki, czy nieistniejące już zakłady chemiczne Bonarka:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Wola_Duchacka_%28Kraków%29-zakłady_chemiczne_Bonarka.jpg

Przemysł chemiczny to jednak nie tylko wielkie kombinaty przemysłowe. Poza wielkotonażową produkcją, istnieje mnóstwo mniejszych zakładów, produkujących np. środki ochrony roślin, środki powierzchniowo czynne, farby, odczynniki laboratoryjne, substancje czynne do leków, i wiele innych. Takie mniejsze instalacje produkcyjne często mieszczą się wewnątrz hal produkcyjnych, i z zewnątrz często nie różnią się od innych zakładów przemysłowych:
https://pliki.wnp.pl/d/39/09/55/390955_r2_940.jpg
http://ampur.pl/repozytor...ax_obraz_82.jpg
https://www.otouczelnie.p...czna-studia.jpg
https://radex.com.pl/assets/img/galeria/5a0a0e7e85257161.jpg
I raczej w tego typu zakład mógłbyś "celować", tj. raczej unikałbym "przerostu formy nad treścią" i wypełniania terenu wielkimi instalacjami czy aparatami. Dałbym raczej np. ze dwie-trzy nieduże instalacje na zewnątrz, raczej nie większe niż np. coś jak to:
http://www.satcontrol.com...zne-Synthos.jpg
z jeden większy komin (i ew. z jeden czy dwa mniejsze), kilka zbiorników na zewnątrz, z jeden punkt załadunku np. cystern (wygląda że taki zrobiłeś), Tadds-ów czy Uacs-ów, z jeden plac ładunkowy np. dla wagonów-platform do załadunku palet, trochę rurociągów, może z jeden taśmociąg, i więcej bym chyba nie kombinował, resztę mogą stanowić hale produkcyjne i inne budynki. Bardziej by to pasowało do wyglądu mniejszych zakładów chemicznych, wytwarzających produkty np. w beczkach czy w workach na paletach. Moim zdaniem ten plac ładunkowy z beczkami i paletami/skrzyniami jest jak najbardziej pasujący i odpowiedni. Warto też jednak pamiętać o jakiejś infrastrukturze do załadunku pojazdów drogowych, gdyż niemal zawsze zakład produkcyjny wysyła produkty transportem samochodowym, a nie tylko kolejowym. Poza tym każdy zakład do produkcji potrzebuje również surowców, więc można też dać np. jakąś oddzielną infrastrukturę do przyjmowania i rozładunku surowców oraz do załadunku i ekspedycji produktów. Z mniejszych detali, możesz dać np. jakiś zbiornik p.poż.:

jakieś hydranty, czy punkty zborne / miejsca zbiórki do ewakuacji:

Zakłady chemiczne miewają też czasem swoje własne przyzakładowe oczyszczalnie ścieków, więc możesz np. dać jakieś małe osadniki czy zbiorniki wodne na obrzeżu zakładu:

Poza tym warto też pamiętać o takich "zwykłych" czy "przyziemnych" elementach infrastruktury zakładu, jak jakiś budynek administracyjno-biurowy (najlepiej gdzieś w okolicy bramy wjazdowej), przyzakładowy parking dla pracowników, klientów i gości, czy jakąś/-iś zatoczkę/przystanek autobusową/-y dla dojeżdżających pracowników. No i możesz też poutykać tu i ówdzie kamery monitoringu.
Jako że w rurociągach na estakadach często (w sumie to chyba najczęściej) przesyłana jest para procesowa, możesz też dać gdzieś chłodnię wentylatorową:

i ew. jakąś małą zakładową kotłownię/ciepłownię jako źródło tejże pary procesowej.
Zbiorniki umieszcza się czasem na osobnym oddzielonym placu ("tankyard'zie"; czasem taki plac posiada betonową tacę pod zbiornikami, zabezpieczającą przed wyciekami/rozlewami, w postaci utwardzonego podłoża i niewielkiego muru otaczającego zbiorniki), aczkolwiek niekoniecznie:


Jakbyś chciał natomiast budować coś większego, to jest to już o wiele bardziej złożone zagadnienie. Wtedy też warto sobie pooglądać jak takie zakłady wyglądają na mapie:






Warto zauważyć, że większe zakłady (tzw. kombinaty) chemiczne podzielone są na działki-sektory (często specjalnie oznaczone, np. literami alfabetu), przedzielone drogami dojazdowymi. Na tychże działkach wznosi się poszczególne instalacje produkcyjne, przy czym zwykle część działek-sektorów stanowią nieużytki, które można ew. w przyszłości wykorzystać pod rozbudowę zakładu. Same instalacje też nie są zazwyczaj poupychane gęsto jedna przy drugiej, ale są zwykle od siebie oddzielone (choćby ze względu na minimalizację zagrożenia pożarem, ale też np. dla umożliwienia ich rozbudowy czy modernizacji). Duży kombinat chemiczny nie składa się z jednej instalacji, ale z całego szeregu instalacji, które mogą należeć nawet do różnych firm; często jednak te instalacje są ze sobą powiązane tak, że produkt jednej stanowi surowiec dla drugiej, tworząc całe łańcuchy produkcyjne (np. amoniak - kwas azotowy - saletra amonowa). Do tego często pewne części kombinatu, pełniące określone funkcje, są wydzielone i skupione w pewnym obszarze, np. w oddzielnej części może znajdować się sektor magazynowy ze zbiornikami do przechowywania surowców (szczególnie w rafineriach, widać to np. w Płocku, Gdańsku czy Trzebini). Niemal każdy większy kombinat chemiczny posiada na swoim terenie własną ciepłownię/elektrociepłownię, zaopatrującą poszczególne instalacje w parę procesową, rozprowadzaną rurociągami na estakadach, chłodnie (kominowe, jak np. w ZA Puławy, lub częściej wentylatorowe), własną oczyszczalnię ścieków (a w sąsiedztwie zakładów często znajduje się system osadników i zbiorników wodnych, co można zauważyć na załączonych mapkach), własną jednostkę straży pożarnej, czy własną stację transformacyjno-rozdzielczą WN/SN (czasem nawet więcej niż jedną), co w Trainzie jest niestety trochę trudne do odwzorowania:

Sam teren zakładu posiada wówczas zazwyczaj kilka bram wjazdowych, jedną główną, coś jak np. to:

i kilka mniejszych, dodatkowych, do obsługi poszczególnych części kombinatu, coś jak np. to:

Przy głównej bramie wjazdowej znajduje się zwykle główny biurowiec, często dość pokaźnej wielkości. W biurowcu lub w jego sąsiedztwie znajdują się często różne lokale handlowo-usługowe, np. sklepy, a niektóre zakłady posiadały swoje przyzakładowe przychodnie. Do tego zwykle jest gdzieś biuro przepustek (często w biurowcu). W okolicy głównej bramy znajduje się zwykle dość rozbudowana infrastruktura komunikacyjna, przede wszystkim duży parking przyzakładowy, bardzo często pętla autobusowa (zakłady chemiczne najczęściej są oddalone od centrów miast, a jednocześnie dojeżdżają tam codziennie do pracy setki pracowników) czy kolejowy przystanek osobowy, dla umożliwienia dojazdu pracowników.
Do tego na terenie kombinatu mieści się też często wiele mniejszych firm, których działalność jest w jakimś stopniu powiązana z zakładami chemicznymi, np. przedsiębiorstwa zajmujące się przetwórstwem tworzyw sztucznych w okolicy zakładów wytwarzających polimery, przedsiębiorstwa z branży drogowej zajmujące się wytwarzaniem mieszanek asfaltowych w pobliżu rafinerii, firmy transportowe zajmujące się przewozem materiałów niebezpiecznych, firmy sprzedające gazy w butlach, czy też firmy świadczące różne usługi dla przemysłu chemicznego, np. spawalnictwo przemysłowe czy wyspecjalizowane firmy remontowo-budowlane. Do tego zwykle istnieje system ogłaszania alarmów dla całego terenu kombinatu (sygnalizacja świetlna i dźwiękowa) i system monitoringu.

Pod względem "kolejowym", to tak jak wspomniałem wcześniej, istnienie większych zakładów chemicznych wiąże się zwykle z istnieniem w ich sąsiedztwie rozbudowanej stacji towarowej, przystosowanej do ich obsługi. Do tego sam system bocznic jest złożony i rozległy, często podzielony na poszczególne zespoły bocznic, obsługujących instalacje, zespoły instalacji, czy poszczególne części zakładów; przy czym same bocznice często nie dochodzą pod same instalacje, ponieważ często istnieją oddzielne części/sektory logistyczno-ekspedycyjne, do których doprowadzone są bocznice (to też dość dobrze widać na załączonych mapkach; pod kątem Trainza jest to akurat korzystne i jest sporym ułatwieniem, ponieważ akurat ten najbardziej przepełnione detalami części zakładów - same instalacje produkcyjne - można zrobić trochę dalej od torów, nieco przysłonięte innymi obiektami, a przez to nie trzeba ich robić aż tak szczegółowo, co oszczęza czas, ilość pracy, i zasoby komputera).

Uff, to chyba tyle... Mam nadzieję że trochę pomogłem.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 21-02-2021, 11:46, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
panzer39
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 115
Skąd: Kielce
Wysłany: 21-02-2021, 19:27   

Cytat:
Uff, to chyba tyle... Mam nadzieję że trochę pomogłem.

Trochę? Nie wiem co powiedzieć:)
Musiałbym być kompletnym ignorantem żeby nie docenić tego poradnika i chociaż nie spróbować podjąć wyzwania. Najpierw postaram się przerobić te zakłady na te podobne do Złotnik; jeśli efekt nie będzie satysfakcjonujący to zakłady powstaną w innej, większej lokalizacji.
Sama stacja Łęczno jest najeżona obiektami, choć miasto ma formę fasadową - wygląda nie najgorzej z perspektywy pociągu, ale od góry nie da się na nie patrzeć. Nie zmienia to faktu, że zakłady wielkości całego segmentu w pobliżu mogłyby całkiem wysypać wydajność.

Po przeczytaniu poradnika widzę, jak bardzo przekombinowałem z infrastrukturą, ale może uda mi się to jakoś uratować. Sam układ torowy raczej nada się bez przeróbek wraz z najbliższym otoczeniem, ale pozostałe instalacje pójdą pod klawisz "D". Po drugiej stronie Łęczna jak na razie są łyse pola a tory zakończone portalami, więc myślę, że właśnie tam znajdzie się miejsce na coś większego.

W każdym razie zasiadam do analizy ortofotomap i mam nadzieję, że już niedługo powstaną chociaż fundamenty:)
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 21-02-2021, 20:06   

Spoko. Akurat miałem okazję popracować na terenie zakładów chemicznych, więc coś tam widziałem. No i sam też kiedyś z tym trochę eksperymentowałem w Trainzie, stąd też mogłem poratować screenami ;-)
Generalnie nie ma jakiś sztywnych reguł, bo zakład zakładowi nierówny. Zależy to od tego co jest produkowane i na jaką skalę. Poza tym nawet w dużych zakładach chemicznych same instalacje zajmują tylko część terenu, często wcale nie największą. A bocznice kolejowe często nie dochodzą pod same instalacje. No i też nie zawsze zakłady chemiczne wyglądają tak efektownie, czasem to co najważniejsze znajduje się po prostu wewnątrz budynków. A w niektórych obszarach przemysłu chemicznego, np. farmaceutycznym, już to:
https://lpp-equipment.pl/img/ProductLine/1083.max.jpg
może być całkiem dużą skalą :P

EDIT:
A na duże zakłady chemiczne jeden segment to może być mało :P Porównaj sobie np. wielkość kombinatu w Płocku do wielkości miasta Płocka czy wielkości ZA Puławy do wielkości samych Puław :mrgreen:

W Trainz w zasadzie da się zrobić co najwyżej atrapę dużych zakładów chemicznych, tak jak robi się atrapę samej części miasta w sąsiedztwie torów, a nie samo miasto.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 21-02-2021, 20:15, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
panzer39
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 115
Skąd: Kielce
Wysłany: 02-11-2021, 12:47   

Witam. Przez kilka miesięcy problemy zdrowotne uniemożliwiały mi korzystanie z komputera, więc nic przy mapie nie robiłem.
Mam nadzieję, że to jeszcze nie koniec mojej przygody z Trainz'em:)
Chciałbym wydać to, co zrobiłem do tej pory, tylko nie wiem gdzie i co będzie mi potrzebne.
Mam zgodę autora oryginału, więc pod względem prawnym nie ma problemu. Wiem, że muszę usunąć z mapy i sesji cały tabor, pozostawię tylko gotowe skrypty dla maszynistów żeby każdy mógł podciągnąć pod nie własne składy.
Czy będzie mi potrzebny plik z listą KUIDów?
Pozdrawiam
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group