Wysłany: 17-02-2013, 23:24 Instrukcje kolejowe w przykladach
Na początek kilka pojęć:
1. droga ochronna -- margines bezpieczeństwa dla maszynisty na wypadek przejechania sygnału "stój". Chodzi o to ze jak są problemy z hamowaniem to żeby było dość miejsca na zatrzymanie pociągu zanim znajdzie się on w miejscu w którym może narobić kłopotów.
Na PKP droga ochronna to 50m dla przebiegów jeżdżonych z prędkością 40km/h i mniejsza oraz 100m dla pozostałych przebiegów pociągowych.
Na rysunku wygląda to tak:
2. miejsce niebezpieczne - to jest po-prostu takie miejsce na torze kolejowym gdzie najłatwiej o wypadek, kolizje, wykolejenie
Przykładowe miejsca niebezpieczne:
- koniec drogi ochronnej innego przebiegu
oba przebiegi powinny mieć własną drogę ochronna
- koniec peronu [miejsce stałego zatrzymywania się końca pociągu]
ochrona przed najechaniem pociągu stojącego przy peronie przez inny pociąg
- początek rozjazdu
chodzi o to ze jeżeli na semaforze wjazdowym jest "stój" to możliwość przestawiania rozjazdów w tej części stacji jest odblokowana a najechanie na rozjazd w momencie jego przestawiania zwykle kończy się wykolejeniem
- ukres rozjazdu, skrzyżowania torów
- koniec toru lub wykolejnica
najechanie na zamknięta wykolejnice - obojętnie z której strony powoduje wykolejenie
- wskaźnik W5 - granica przetaczania do której może dojechać manewrujący tabor
sytuacja pokazana na rysunku to właśnie niebezpieczeństwo związane z granica przetaczania - maszynista "stonki" wie ze może bezpiecznie dojechać do wskaźnika W5 ponieważ jest on osłonięty przed najechaniem od strony szlaku semaforem wjazdowym nastawionym na "stój"
3. ukres - miejsce w torze gdzie odległość pomiędzy osiami zbliżających się torów wynosi 3.5m
W praktyce trainz odpowiednie miejsce jest oznaczone w szablonie, ewentualnie można użyć dodatku Radka.
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Lis 2011 Posty: 15 Skąd: Kalisz Polska
Wysłany: 18-02-2013, 20:46 Droga ochronna a droga hamowania
Mam taki przypadek: Linia jednotorowa dwukierunkowa, na niej przystanek osobowy, prędkość na szlaku 40 km/h, od przystanku w odległości drogi hamowania (250 m) wskaźniki w16.
Pytanie: czy należy dodawać długość drogi ochronnej do drogi hamowania, czy może droga hamowania zawiera „w sobie” drogę ochronną”? A może potrzebna jest dodatkowa sygnalizacja?
Pozdrawiam.
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 18-02-2013, 21:01
W 16 ustawiamy w odległości drogi hamowania która zależy od kategorii linii. Na pierwszorzędowej gdzie v>100 1000m, , dla pozostałych pierwszorzędowych 700m, drugorzędnych 400m. Jest to na spadku, poziomie lub wzniesieniu do 5 promili. Mierzymy ją od W4 do W16.
4. Skrajnia kolejowa - zarys, poza który nie mogą wystawać żadne elementy taboru (skrajnia taboru) i budowli (skrajnia budowli), aby umożliwić swobodny ruch pojazdów szynowych.
W praktyce geodeciarza mamy do czynienia przede wszystkim ze skrajnia budowli.
Jak to ugryźć? Odpowiednim szablonem
Przykład sprawdzenia czy jest zachowana skrajnia:
[edit] poprawione screeny, uwagi Radka zostawiam
_________________ MEOW!
Ostatnio zmieniony przez Alana 21-03-2013, 14:33, w całości zmieniany 1 raz
4. Skrajnia kolejowa - zarys, poza który nie mogą wystawać żadne elementy taboru (skrajnia taboru) i budowli (skrajnia budowli), aby umożliwić swobodny ruch pojazdów szynowych.
Jedna uwaga do ostatnich screenów. Zaznaczony "błąd" nie jest błędem. Te moje szablony to skrajnia budowli, więc żaden element nie może być WEWNĄTRZ obrysu. Stykać się - jak na obrazku - jak najbardziej. Screen do tego przykładu należy poprawić tak, żeby ścianka wlazła do wewnątrz obrysu - wtedy mówimy o braku (niezachowaniu)skrajni budowli i przykład błędnego wykonania jest prawidłowy.
I skoro jesteśmy w Szkole - to używamy poprawnych terminów: skrajnia jest zachowana albo nie. O skrajnię nic nie może zahaczać, bo ona nie jest materialna Zahaczyć może wagon o wiadukt, z powodu braku zachowania skrajni budowli (kawałek wiaduktu wchodzi w obrys) albo przekroczenia skrajni taboru (element taboru wystaje poza obrys).
Tor kolejowy ZAWSZE jest poza skrajnią. Stwierdzenie, że tor mieści się w skrajni jest błędem, bo skrajnia mierzona jest od główki szyny w górę, z wyjątkiem miejsca na obrzeża kół. A skrajnia budowli to linia, POZA (na zewnątrz) którą muszą znajdować się elementy przytorowe. W skrajni taboru - wewnątrz obrysu - za to mieści się (lub nie) tabor. Prawidłowy opis przedostatniego screena to "zachowana jest skrajnia budowli dla obu torów obowiązująca na liniach niezelektryfikowanych"
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach