FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Mapy topograficzne
Autor Wiadomość
drstrach
znawca


Pomógł: 336 razy
Wiek: 51
Dołączył: 03 Gru 2008
Posty: 6691
Skąd: Warszawa
Wysłany: 30-08-2010, 23:18   

Cameron napisał/a:
I działa ;-) dzięki wielkie.

A nie mówiłem :-)
 
 
 
McDreamy
znawca


Pomógł: 62 razy
Wiek: 29
Dołączył: 18 Maj 2009
Posty: 1630
Skąd: Poznań
Wysłany: 30-08-2010, 23:24   

drstrach napisał/a:
Cameron napisał/a:
I działa ;-) dzięki wielkie.

A nie mówiłem :-)

oj tam, oj tam :-P
 
 
 
McDreamy
znawca


Pomógł: 62 razy
Wiek: 29
Dołączył: 18 Maj 2009
Posty: 1630
Skąd: Poznań
Wysłany: 30-01-2011, 21:52   

Znowu naszło mnie na Hoga i mam taki problem:

http://img9.imageshack.us...01101300000.jpg

Mi to wygląda na jakiś bład odczytu przez co czarne linie zostały poczytane jako jakieś wgłebienia, w czym może być problem? Wszystkie parametry mam dobrze ustawione, najwyższą/najniższą wysokość, pliki Tga i Gnd.
 
 
 
Alana 
znawca


Pomogła: 129 razy
Dołączyła: 16 Lut 2008
Posty: 2199
Skąd: Truj-miasto
Wysłany: 31-01-2011, 03:16   

W microdem masz powylaczane te czarne linie siatki i legende?
 
 
 
McDreamy
znawca


Pomógł: 62 razy
Wiek: 29
Dołączył: 18 Maj 2009
Posty: 1630
Skąd: Poznań
Wysłany: 31-01-2011, 10:25   

Alana napisał/a:
W microdem masz powylaczane te czarne linie siatki i legende?

O widzisz, jakieś tam przebłyski miałem że to tam cos trzeba zrobić ;-) Mogłabyś napisać jak to zrobić?
 
 
 
arkadeusz
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Lut 2010
Posty: 169
Skąd: Boleslawiec
Wysłany: 31-01-2011, 11:43   

o ile pamiętam to siatkę wyłączało się wybierając: Modify-Gird i wybierało się Neither ,a co do legendy sam jestem ciekaw :). U Jamala w instrukcji trzeba by było zobaczyć czy coś jest na ten temat.
 
 
Shaggy 
zaawansowany
Ave faur



Pomógł: 34 razy
Wiek: 26
Dołączył: 11 Mar 2008
Posty: 825
Skąd: Brzozów
Wysłany: 31-01-2011, 14:04   

A z poradnika Jamala korzystasz ?
Hog+ by Jamal
Tam jest wszystko krok po kroku :)
 
 
 
Jamal 
znawca
Mapotwórca


Pomógł: 21 razy
Wiek: 42
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 1930
Skąd: Zabrze
Wysłany: 31-01-2011, 15:06   

arkadeusz napisał/a:
siatkę wyłączało się wybierając: Modify-Gird i wybierało się Neither

W mojej instrukcji tylko powyższego zadania brakowało (u mnie już było bez siatki, dlatego to przeoczyłem).
Legenda nie gra roli. Wystarczy wziąć większy obszar. Swoja drogą nie wiem jak wyłączyć legendę. Ja jej nie wyłączałem. Ona tez wpływa na takie kwiatki. W miejscu w którym jest legenda wysokości, były takie dziury. Ale u mnie były dużo głębsze i regularne jak napisy w legendzie. Linia nie biegła przez ten teren, dlatego teren z legendą usunąłem w geodecie.
_________________
Mapa Lublin-Dorohusk
Korsze - Ełk - Olecko - w budowie
 
 
 
Alana 
znawca


Pomogła: 129 razy
Dołączyła: 16 Lut 2008
Posty: 2199
Skąd: Truj-miasto
Wysłany: 31-01-2011, 16:16   

Ja ile razy przeinstaluje microdema to potem pol dnia googlam jak sie ta #$#$#@@ $legende wylaczalo...
 
 
 
Pm37 
zaawansowany


Pomógł: 13 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 696
Skąd: Katowice
Wysłany: 31-01-2011, 17:23   

Panie i panowie - ja mam problem związany z HOGiem, ale z inną częścią tworzenia mapy realnej. Mówię tutaj o mapach sztabowych. Nie mam pojęcia jak je odpowiednio zmniejszyć, a potem do tego dobrze je wpasować. Z wpasowaniem nie widzę zbyt dużego problemu (w końcu jakoś znajdę sposób), ale zmniejszenie do pasującej skali do dla mnie istny koszmar. Jeśli chodzi o mapy sztabowe to używam tych co są w instrukcji Jamala, Postępuję zgodnie z instrukcją, ale niestety cały czas coś mi się nie zgadza...
 
 
 
stmichal
super user


Pomógł: 7 razy
Wiek: 32
Dołączył: 27 Mar 2008
Posty: 151
Skąd: Kielce
Wysłany: 31-01-2011, 19:27   

Najprostszy sposób: W Microdemie wygenerowanie dwóch map, jedna standardowa, druga z zostawioną jednak siatką o określonej odległości od siebie (może być jeden kilometr). Na mapach sztabowych również znajduję się siatka. Wystarczy tak wyskalować mapy sztabowe w razie potrzeby obrócić itd. aby ich linie zgrały się z tymi z Microdema. Jeśli obydwie siatki zgrywają się ze sobą (na całej powierzchni mapy)!!! mamy pewność idealnego wyskalowania naszych map sztabowych. Wtedy przesuwamy mapę sztabową tak żeby zgrał się jakiś interesujący nas punkt z mapą wysokości, sprawdzamy kilka(naście) charakterystycznych punktów, wszystko powinno się zgadzać. Pamiętajmy jednak, że mapy Microdema nie sa narzędziem idealnym, trochę pracy w geodecie nas jednak czeka.

Ps. Ułatwiajmy sobie skalowanie, korzystając z prostych zależności, z liczenia "na krzyż". Przykładowo mapa sztabowa ma odległości kolejnych linii siatki 114x112 pixeli od siebie- wiemy że jest to jeden kilometr, który powinien mieć 100 pixeli. Cała mapa ma 2430x2380 pixeli. Liczymy więc:

114 100
2430 x

112 100
2380 y

obliczamy x i y i uzyskujemy wartości jakie ma mieć po pomniejszeniu obraz z mapami sztabowymi. Jednak taka uwaga, mapy mogą być krzywe, więc wzory te dotyczą już wyprostowanych map!

Pozdrawiam
_________________
Zapraszam na moją stronę internetową:
www.swietokrzyska.pkp-jazda.pl
 
 
 
McDreamy
znawca


Pomógł: 62 razy
Wiek: 29
Dołączył: 18 Maj 2009
Posty: 1630
Skąd: Poznań
Wysłany: 31-01-2011, 19:29   

Usunąłem te linie ale nadal mam to samo, te zagłebienia sa w miejscach, w których są jakieś linie (ale nie zawsze) np. wysokościowe, obramowanie jeziora. Co to moze być?
 
 
 
Pm37 
zaawansowany


Pomógł: 13 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 696
Skąd: Katowice
Wysłany: 31-01-2011, 19:41   

stmichal napisał/a:
Najprostszy sposób: W Microdemie wygenerowanie dwóch map, jedna standardowa, druga z zostawioną jednak siatką o określonej odległości od siebie (może być jeden kilometr). Na mapach sztabowych również znajduję się siatka. Wystarczy tak wyskalować mapy sztabowe w razie potrzeby obrócić itd. aby ich linie zgrały się z tymi z Microdema. Jeśli obydwie siatki zgrywają się ze sobą (na całej powierzchni mapy)!!! mamy pewność idealnego wyskalowania naszych map sztabowych. Wtedy przesuwamy mapę sztabową tak żeby zgrał się jakiś interesujący nas punkt z mapą wysokości, sprawdzamy kilka(naście) charakterystycznych punktów, wszystko powinno się zgadzać. Pamiętajmy jednak, że mapy Microdema nie sa narzędziem idealnym, trochę pracy w geodecie nas jednak czeka.

Ps. Ułatwiajmy sobie skalowanie, korzystając z prostych zależności, z liczenia "na krzyż". Przykładowo mapa sztabowa ma odległości kolejnych linii siatki 114x112 pixeli od siebie- wiemy że jest to jeden kilometr, który powinien mieć 100 pixeli. Cała mapa ma 2430x2380 pixeli. Liczymy więc:

114 100
2430 x

112 100
2380 y

obliczamy x i y i uzyskujemy wartości jakie ma mieć po pomniejszeniu obraz z mapami sztabowymi. Jednak taka uwaga, mapy mogą być krzywe, więc wzory te dotyczą już wyprostowanych map!

Pozdrawiam


Dziękuję, więc już mam sposób na te mapy. Jak zwykle więcej pisania niż roboty - przydałoby się to dać do tutoriala :)
 
 
 
Jamal 
znawca
Mapotwórca


Pomógł: 21 razy
Wiek: 42
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 1930
Skąd: Zabrze
Wysłany: 31-01-2011, 21:42   

Cameron napisał/a:
Usunąłem te linie ale nadal mam to samo, te zagłebienia sa w miejscach, w których są jakieś linie (ale nie zawsze) np. wysokościowe, obramowanie jeziora. Co to moze być?

HOG pobiera ukształtowanie terenu tylko z cyfrowej mapy wysokości. Mapami topograficznymi tylko malujemy naszą wygenerowaną mapkę. Może dajesz złe pliki tga do złych okienek w HOGu?
_________________
Mapa Lublin-Dorohusk
Korsze - Ełk - Olecko - w budowie
 
 
 
McDreamy
znawca


Pomógł: 62 razy
Wiek: 29
Dołączył: 18 Maj 2009
Posty: 1630
Skąd: Poznań
Wysłany: 31-01-2011, 21:45   

Chciałbym żeby tu był błąd ale niestety nie. Nie mam pomysłu, cały proces robiłem od nowa parę razy ale zawsze to samo...
 
 
 
stmichal
super user


Pomógł: 7 razy
Wiek: 32
Dołączył: 27 Mar 2008
Posty: 151
Skąd: Kielce
Wysłany: 06-02-2011, 12:26   

Witam!
Udało mi się rozwiązać problem Camerona. Okazało się, że wszystko robił dobrze jednak jak na pierwszą generowaną mapę miał ciężki orzech do zgryzienia. Ale po kolei.
Po ściągnięciu odpowiednich map do Microdemu i uruchomieniu programu oraz wgraniu map otrzymujemy obraz:

Teoretycznie wszystko wydaje się w porządku, zmieniamy schemat kolorów na ChDC:

Warto zwrócić uwagę na czarne plamy na mapie (część z nich zaznaczyłem czerwonymi kółkami). Doszedłem do wniosku, że właśnie w tych czarnych plamach tkwi problem. Postanowiłem wyciąć mały obszar mapy, nałożyć jako teksturę również mapę wysokości aby dokładnie przyjrzeć się błędom. Okazało się, że dokładnie w miejscach „czarnych plam” w mapie znajdują się dziury w których poziom znajdował się dokładnie -36 metrów pod poziomem morza!!! W naszym przypadku, teren znajduje się na niewielkiej wysokości dziury nie są aż tak duże. Szukałem więc alternatywnych map, bez tych Bad sectorów. Niestety nie przynosiło to żadnych skutków, doszedłem więc do wniosku, że pomogę koledze w ten sposób, że już w Trainzie wyrównam te dziury i co prawda teren nie będzie w 100% realny, jednak przestanie straszyć dziurami.
Nakładając mapy sztabowe w Photoshopie odkryłem kolejną prawidłowość. Wszsystkie „czarne plamy” pokrywały się idealnie z miejscami w których znajdują się jeziora i zalewy. Przykład na kolejnym scrrenie:

Mapy do Microdema (wykonane w większości w latach 80-tych dwudziestego wieku) były wykonane podejrzewam dzięki satelitom. Wysyłały promieniowanie w kierunku ziemi, które odbijało się od podłoża „wracały” z powrotem do satelity. Mierząc czas powrotu fali można było w miarę dokładnie określić wysokość nad poziomem morza danych terenów. Odbicie fal od powierzchni wody prawdopodobnie podawało odczyt anomalny który satelita ignorowała zostawiając czarne plamy – błąd odczytu. Hog nie umie interpretować takich kolorów, więc zakodowane ma z pewnością, że kolor czarny odpowiada za najniższe możliwe położenie. Nasuwa się jednak pytanie, dlaczego w takim razie Hog poprawnie interpretuje rzeki, natomiast nie daje sobie rady z jeziorami. Podejrzewam, że wszystko zależy od pomierzch danego obiektu. Koryta rzeczne rzadko przekraczają kilkadziesiąt metrów szerokości, natomiast powierzchnie takich jezior są dość duże, przykładowo jezioro na zdjęciu ma wymiary2870 × 2220 m. Satelita z pewnością ignorował małe obszary na których nie było sygnału wyciągając średnią wysokość z punktów pośrednich – w przypadku rzek. Natomiast jeśli powierzchnia przekracza określony rozmiar, generowane są czarne plamy.
Gdy wiedziałem już gdzie leży problem postanowiłem przekopać Microdema aby go rozwikłać. Rozwiązanie znalazłem w zakładce, Modifity  elevation. Znajduje się tam pod kategoria o nazwie missing.

Wchodzimy w nią (zaznaczone czerwonym kółkiem), pojawia się nam kolejne okienko:

Wybieramy w nim kolor który ma się pojawić w miejscu „czarnych plam”. Ponieważ jeziora, znajdują się w zagłębieniach terenu, zdecydowałem się wybrać kolor niebieski odpowiadający terenom położonym na małej wysokości nad poziomem morza. Nasz wybór akceptujemy ok., mapa zostaje poprawiona.

Dalej postępujemy tak jak w poradniku Jamala
Pozdrawiam: stmichal
 
 
 
arkadeusz
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Lut 2010
Posty: 169
Skąd: Boleslawiec
Wysłany: 06-02-2011, 15:17   

Witam.
Tutaj jest coś o microdemie i wyłączeniu min. legendy tylko że ja nifersztejen :) - http://www.trainzdepot.ne...DEM_vorbereiten - i o ile jakoś mi to przetłumaczył translator, wychodzi, że trzeba prawym przyciskiem myszy kliknąć na "Legends / marginalia" i zrobić chyba tak samo jak się wyłącza siatkę (Grid) neither i ok. Nie sprawdzałem, ponieważ nie mam zainstalowanego w chwili obecnej microdema. Jak ktoś ma to niech spróbuje czy to działa i da znać. Reszta jak w instrukcji Jamala.
Pozdrawiam.
 
 
stmichal
super user


Pomógł: 7 razy
Wiek: 32
Dołączył: 27 Mar 2008
Posty: 151
Skąd: Kielce
Wysłany: 06-02-2011, 15:56   

Właśnie sprawdziłem działa wszystko jak należy, dzięki.
_________________
Zapraszam na moją stronę internetową:
www.swietokrzyska.pkp-jazda.pl
 
 
 
Kudłaty 
znawca
Lokführer


Pomógł: 27 razy
Wiek: 31
Dołączył: 13 Sie 2011
Posty: 1483
Skąd: Pruszków
Wysłany: 09-11-2011, 22:44   

Witam,

A ja dla odmiany mam taki problem:




korzystam z tutka Jamala, Ts09

Ktoś się orientuje o co tutaj chodzi?
 
 
 
Jamal 
znawca
Mapotwórca


Pomógł: 21 razy
Wiek: 42
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 1930
Skąd: Zabrze
Wysłany: 09-11-2011, 23:33   

Słabo korzystasz... Czytaj uważnie! Pominąłeś następującą rzecz:

Plik .gnd należy skopiować do folderu HOG, obrobić i wkleić z powrotem do folderu mapki w Trainzie, gdzie nadpisujesz poprzedni plik.

Strona 24, pkt 2 i strona 26 pkt 5 instrukcji dokładnie to opisuje.
_________________
Mapa Lublin-Dorohusk
Korsze - Ełk - Olecko - w budowie
 
 
 
Kudłaty 
znawca
Lokführer


Pomógł: 27 razy
Wiek: 31
Dołączył: 13 Sie 2011
Posty: 1483
Skąd: Pruszków
Wysłany: 09-11-2011, 23:50   

Nadpisuję, czyli zostawiam stary i dodaję do folderu ten, czy podmieniam go z nowym, jaki wygenerował HOG?
 
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 49
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2668
Skąd: Chorzów
Wysłany: 10-11-2011, 00:05   

Nadpisanie polega na tym,ze stary plik zostanie zastąpiony nowym, tym przerobionym. Dostaniesz komunikat że plik taki juz istnieje i czy go zastąpić. Tak! Zastąpić.
 
 
 
Kudłaty 
znawca
Lokführer


Pomógł: 27 razy
Wiek: 31
Dołączył: 13 Sie 2011
Posty: 1483
Skąd: Pruszków
Wysłany: 10-11-2011, 08:53   

Tylko, że ja tak robię. No i wyskakują takie kwiatki jak na screenie. Do tego czasem pojawia się kompletnie czarna przestrzeń, a czasem pojawia się mapa, na której nie ma tekstury mapy rastrowej (mimo tego, że na minimapce jest)
 
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 49
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2668
Skąd: Chorzów
Wysłany: 10-11-2011, 10:36   

Ale czy ja dobrze widze ze ty korzystasz z siatki 5 metrów w geodecie? Jesli tak to Hog może się nie przydać. Musisz albo przełączyć na standardową siątkę 10 m tak jak jest w TRS2004 np. albo kupic program TransDem, który pozwala na swobodną zabawę z modelowaniem terenu w TS2009+.
Ostatnio zmieniony przez Jacek 10-11-2011, 10:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Jamal 
znawca
Mapotwórca


Pomógł: 21 razy
Wiek: 42
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 1930
Skąd: Zabrze
Wysłany: 10-11-2011, 16:08   

Qdaty napisał/a:
a czasem pojawia się mapa, na której nie ma tekstury mapy rastrowej (mimo tego, że na minimapce jest)


Pkt 3 strona 25. Wyraźnie jest tam napisane, co należy zrobić, żeby mapa topograficzna była widoczna w grze. Pamiętaj, że tutka robiłem pod TRS2004, więc ścieżka dostępu w TS2009 jest inna.
Jeśli koledzy wiedzą, niech powiedzą, gdzie mają znaleźć się tekstury z HOGa, bo ja swoje po prostu importowałem z wcześniejszego Trainza.

EDTI: A co tam: masz linka do pliku CDP. Spakowałem i otworzysz bez problemu, a tekstury załadują się właściwie.

http://www.megaupload.com/?d=GY4WBMF2
_________________
Mapa Lublin-Dorohusk
Korsze - Ełk - Olecko - w budowie
Ostatnio zmieniony przez Jamal 10-11-2011, 16:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group