Znam to z własnego doświadczenia. Jesteś i tak lepszy ode mnie, bo mnie już po miesiącu to wcześniej zrobiłem się nie podobało . Żeby nie było przemożnej chęci prucia starego profilaktycznie nie zaglądam w te części co kiedyś zrobiłem Dobrze, ze wytrwałeś i dotarłeś do finiszu.
Na ten moment mam ustalone w jaki sposób to wszytko zrobić. Jakich użyć traw, budynków, tekstur itp. Na pewno będzie bardziej różnorodnie, bo też na start używałem małej ilości obiektów. Teraz idzie sprawnie bo aktualnie przeprowadzam lekką kosmetykę. Dalej będzie więcej pracy. Główne zmiany poza roślinnością to na pewno budynki. Na stromym odcinku (Werchrata - Horyniec) będę musiał go bardziej spłaszczyć bo jazda pociągiem jest bardzo nieprzyjemna. Ważne że powoli idzie to w stronę wydania
Cześć, chciałem zrobić kolejne porównanie aktualnego stanu mapy ze starymi screenami, ale chyba nic z tego bo strona, na której były screeny nie działa (trainzimage) Na komputerze też na pewno ich nie mam bo mam nowy sprzęt... Zrobię nowe screeny takie jak na miniaturkach. Będą te same miejsca (stan aktualny w TS2010 i w T:ANE). Nie ma po prostu jak porównać
Cześć, chciałem zrobić porównanie odcinka od Lubyczy do Hrebennego po aktualizacjach, ale nie mogę tego zrobić ponieważ screeny sprzed poprawy nie odpalają się (są minaturki starych zdjęć na 4 stronie tematu). Postęp prac będzie przedstawiony w T:ANE, żeby pokazać jak mapa prezentuje się w nowszej wersji Trainza. Mapa jest dalej robiona w TS2010 bo najwygodniej mi się na tej wersji buduje. Zapraszam na nowości
Zaczynamy od przygranicznej części mapy. Pierwszy obraz z lewej to widok w stronę granicy z Ukrainą oraz wieś Hrebenne Osada. Lewy tor to linia nr69 kończąca się na granicy, a po prawej linia nr101. Natomiast prawy screen to ogólny rzut na stację Hrebenne.
Stacja:
Tory wyjazdowe w stronę Lubyczy Królewskiej
Dalej widoki
Po lewej wieś Teniatyska, a po prawej Potoki
Dalej jest stacja w Lubyczy
Jeśli ktoś jest ciekawy w jakim stanie jest aktualnie mapa to powiem tak. Gotowe jest miasteczko Hrebenne. Dalej w stronę Jarosławia wszystko po staremu. Określę to tak - został ogrom pracy, ale powoli do przodu
Cześć. Prezentuję Wam kolejną odświeżoną część mapy. We wcześniejszym poście nie mogłem porównać do siebie screenów, ponieważ padła strona, ale teraz przy pomocy kolegi Generally udało mi się odzyskać stare obrazki i będziemy mogli porównać jak odcinek wyglądał 3 lata temu i jak wygląda aktualnie. Mapa powstaje na TS2010 i na tej wersji będzie wydana. Nowe screeny są z T:ANE bo moim zdaniem wygląda lepiej. Zapraszam
Zaczniemy od początku czyli od Siedlisk Tomaszowskich. Po lewej stronie będą screeny przed poprawą, a po prawej po "aktualizacji"
Widok z peronu przystanku Siedliska w kierunku Hrebennego
W tle zabudowa wsi Siedliska
Obracamy się. Wieś Jelinka
Jesteśmy już w Hrebennem
Obrót na lokalne łowiska
Cerkiew
Tarcza ostrzegawcza przed stacją w Hrebennem
W tle granica państwa
Dalej stacja w Hrebennem, którą już pozywałem. Kończymy porównanie starych screenów z nowymi. Jeszcze dorzucę nowości których nie było przed aktualizacją:
Zaczniemy sobie ponownie od Siedlisk Tomaszowskich. Zabudowa od strony Werchraty
"Centrum" wsi
Na drugim obrazie początek wsi od strony Hrebennego
Jelinka w pełnej krasie
Przeskakujemy do Hrebennego. Obwodnica wsi, oraz centrum wsi
Przejście graniczne Hrebenne - Rawa Ruska oraz widok na łowiska
Pomógł: 105 razy Wiek: 40 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 5294 Skąd: Warszawa
Wysłany: 23-11-2023, 16:08
Bardzo przyjemnie to wygląda, dobór i ułożenie dodatków, tekstur i zieleni wydaje się harmonijne i dobrze zgrane, nasycenie detalami też. Zastanawiam się, czy jest sens wprowadzać spline trawy w tak dużym oddaleniu od torów jak ma to u Ciebie miejsce. Nawet mimo wprowadzenia LOD, są to elementy zdecydowanie odczuwalne dla obciążenia gry i komputera a w tej sytuacji właściwie nie będą dostrzegalne z perspektywy kamery zawieszonej na pociągu albo z perspektywy kabiny. Owszem, nadaje to obrazkom atrakcyjnego, pejzażowego charakteru (zwłaszcza dalszym planom), ale z punktu widzenia grywalności może wiązać się ze sporym dociążeniem - a mowa o elementach położonych kilkaset metrów od torowiska.
Dzięki! Co do dodawania detali daleko od torów to po prostu nauczyłem się robić wszystko bardzo dokładnie. Fakt, można postawić jakieś gotowe tło, ale ja nie lubię drogi na skróty. Jeśli wydam mapę i ktoś kto będzie na niej grał skusi się na zwiedzanie okolic to jest na czym zawiesić oko. Co do wydajności to TS2010 nie generuje tyle terenu i chodzi bez problemów, a co do TANE to ciężko mi się wypowiedzieć bo na niskich ustawieniach jaaakoś idzie, a po przestawieniu na ultra... pokaz slajdów, ale myślę, że to nie jest kwestia mapy, że tyle jest napchane obiektów tylko po prostu mam słabą grafikę - leciwą GTX 1050 ti
Cześć, przed Wami kolejny "podrasowany" odcinek: Siedliska Tomaszowskie - Wechrata. Siedliska były przebudowane w poprzednim poście natomiast Werchrata została wycięta do zera i wszystko zbudowane od nowa. I tak miałem w planach te stację przebudować bo geometria rozjazdów pozostawiała wiele do życzenia. Ogólnie poza samą stacją bardzo rozbudowałem teren dookoła stacji, jednak to w innym poście. Teraz pokaże Wam porównanie starej wersji z nową (Po lewej stare zdjęcia, po prawiej nowe)
Zaczynamy od przystanku Siedliska Tomaszowskie
Został usunięty dziki przejazd
Kawałek torów biegnących wzdłuż granicy z Ukrainą
W tle zabudowanie wsi Prusie
Po lewej tor linii 101, po prawej tor szeroki do granicy
Tarcze ostrzegawcze stacji Werchrata
Rampa przeładunkowa
Tory szerokie
Tory zwykłe
Tak jak wspomniałem potem dodam posta, w którym pokażę to czego nie było wcześniej czyli wsie Prusie i Werchratę. Dziękuję za uwagę
Bardzo ładny projekt. Przemyślany dobór dodatków, fajnie wykonana zieleń. Nie ma się do czego przyczepić Było dobrze, a po zmianach jest jeszcze lepiej. Dobrej zabawy przy dalszych pracach
Bardzo ładny projekt. Przemyślany dobór dodatków, fajnie wykonana zieleń. Nie ma się do czego przyczepić Było dobrze, a po zmianach jest jeszcze lepiej. Dobrej zabawy przy dalszych pracach
Dzięki bardzo! Ten odcinek, który pokazywałem przed chwilą, to póki co wymagał najwięcej roboty. Duża stacja, dużo terenu dookoła. Żeby nie być gołosłownym dorzucę teraz fotki tego czego nie było wcześniej.
Zaczniemy sobie od końca Pruś. Prusie to malutka przygraniczna wioska.
Obracamy się
Przeskakujemy na drogę wojewódzką nr 867. Ta droga biegnie od Hrebennego i można przeprowadzić symulację jazdy samochodem
Jedziemy dalej i obracamy się. Początek wsi Prusie.
Jeśli pojedziemy dalej drogą gruntową widoczną na screenie powyżej, dojedziemy do innej przytorowej części Pruś
Wracamy na DK 867. Za lasem jesteśmy w Werchracie
Widok na były PGR
DK 867 biegnie wzdłuż stacji. PGR na wyższym sceenie widać dobrze z peronu stacji
Byłe zabudowania PGR-u
Zmierzamy do centrum wsi Werchrata. Obracamy się w stronę Pruś
Skromne centrum wsi ze sklepem, szkołą, strażą pożarna i kościołem
Rzut ma dalszą cześć wsi
Obracamy się. Koniec Werchraty
Przechodzimy na uliczkę biegnącą wzdłuż głównej drogi
DK 867 odbija na krzyżówce i biegnie na południe
Hen daleko można zobaczyć stację kolejową
Jesteśmy na DK 867 zaraz przy przejeździe klejowym. Tutaj kończy się "podrasowana" cześć mapy
Wiem, że pokazałem bardzo mało, ale aby zrobić zdjęcia wszystkim ciekawym miejscom musiałbym chyba dodać ze 200 zdjęć
Pomógł: 50 razy Wiek: 34 Dołączył: 20 Sie 2010 Posty: 896 Skąd: Sierpc
Wysłany: 09-07-2024, 20:10
Wygląda świetnie, kawał dobrej roboty. A dbałość o szczegóły robi wrażenie.
Z takich drobnych rzeczy:
https://postlmg.cc/7JGMH73P
- rozjazd przed semaforem (zakładam że wjazdowym, bo tak wygląda) jest raczej czymś rzadko spotykanym, ale jeśli tak jest w rzeczywistości (przypuszczam że jest, sądząc po ogólnym przywiązaniu do szczegółów przez Autora), to oczywiście się nie czepiam.
https://postlmg.cc/Bt4jJ2Cm
- ten skład węgla wygląda nieco zbyt idealnie, czysto i schludnie. Można by rozważyć np. dodanie gdzieniegdzie ciemniejszych tektur gruntu (pył węglowy) czy dodanie jakiejś niewielkiej roślinności na utwardzonej drodze (droga, zwłaszcza tak szeroka, rzadko jest jeżdżona/użytkowana na całej jej szerokości, a drogi czy chodniki z czasem zarastają).
Wygląda świetnie, kawał dobrej roboty. A dbałość o szczegóły robi wrażenie.
Dzięki bardzo!
Aikozann napisał/a:
- rozjazd przed semaforem (zakładam że wjazdowym, bo tak wygląda) jest raczej czymś rzadko spotykanym, ale jeśli tak jest w rzeczywistości (przypuszczam że jest, sądząc po ogólnym przywiązaniu do szczegółów przez Autora), to oczywiście się nie czepiam.
Jest tak w rzeczywistości. Na filmie z przejazdu widać stary, unieważniony semafor wjazdowy, który jest pół kilometra przed tym rozjazdem. Zastąpili go nowym, ale dlaczego jest ustawiony za rozjazdami tego niestety nie wiem
Aikozann napisał/a:
- ten skład węgla wygląda nieco zbyt idealnie, czysto i schludnie. Można by rozważyć np. dodanie gdzieniegdzie ciemniejszych tektur gruntu (pył węglowy) czy dodanie jakiejś niewielkiej roślinności na utwardzonej drodze (droga, zwłaszcza tak szeroka, rzadko jest jeżdżona/użytkowana na całej jej szerokości, a drogi czy chodniki z czasem zarastają).
Szczerze tak szybko chciałem skończyć tę stację, że to składowisko węgla zrobiłem trochę po macoszemu. Potem jeszcze dodam trawę, żeby to nie wyglądało tak idealnie
Nie będę się powtarzał, widoczki są super. Wsi moja sielska, anielska A z tym zjazdem do garażu to już w ogóle mistrzostwo https://i.postimg.cc/g0wZVw88/2024-07-09-172817.jpg Jeszcze takiego motywu chyba na żadnej mapie nie było.
Czasem "lepię" obiekt z kilku obiektów. Zwykle mosty. Dom z takim garażem jest dość łatwy do wykonania: dziura w ziemi, garaż w dziurę, na to dom, droga gruntowa do garażu, po bokach betonowe mury, i aby nie było widać dziur użyłem jakiegoś wiaduktu od samplaire. Przyozdobić jakimś zielskiem, trawą i nie rzuca się w oczy
Cześć, dzisiaj przedstawiam Wam kolejny odcinek w nowej wersji. Dokładniej jest to fragment trasy między Werchratą, a Dziewięcierzem. Największy problem poprzedniej wersji był taki, że występowały bardzo strome podjazdy i zjazdy. Gdy tworzyłem ten fragment nie testowałem wtedy jak pociąg radzi sobie z danym podjazdem, co było moim dużym błędem. Dopiero po skończeniu całego odcinka okazało się, że jazda pociągiem towarowym to ogromne wyzwanie bo często lokomotywy nie dawały rady podjechać. W nowej wersji złagodziłem wysokości i jazda pociągiem towarowym nie jest już tak trudna. Po lewej będą screeny z TS2010, a po prawej nowe z T:ANE
Zaczynamy od Dziewięcierza. Od Werchraty do Horyńca linii 101 towarzyszy linia 116 czyli szerokotorowa. Niegdyś duża stacja w Dziewięcierzu jest podzielona na część "szeroką" i "normalną". Aktualnie sama stacja jest zdegradowana do roli przystanku osobowego, tory postojowe są zniszczone i zarośnięte. Układ torowy jest niepotwierdzony, nie znalazłem schematów, zrobiłem na podstawie filmu i obserwacji na Geoportalu
Peron na stacji. Normalnie latarnie nie są połączone drutami, są tylko nieświecące lampy na słupach, ale w grze nie da się wyłączyć lamp więc u mnie jest połączone prądem
Na północ od stacji drobna zabudowa wsi Dziewięcierz (Słotwina)
Rzut na łuk
Skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr867 z drogą na Niwki
Przejazd widoczny na poprzednim screenie. Widok w stronę byłej stacji Dziewięcierz
Obracamy się w stronę Werchraty
Teraz w stronę Dziewięcierza
I znowu w stronę Werchraty
Wieś Doliny
Oddalimy się trochę od torów. Jako nowość powstała wieś Moczary, pokażę potem na dodatkowych screenach. Widoczny dom i cmentarz przy szosie. W lewo na Moczary, w prawo na Doliny
Wracamy na tory. Widok na łuk za Dolinami, w stronę Werchraty
Pół kilometra dalej. Widoczny łuk z poprzedniego screena w stronę Dziewięcierza
Ponownie pół kilometra dalej. Po lewej widoczna droga wojewódzka 867. Na tym odcinku ta droga biegnie cały czas przy torach
Obracamy się w stronę Werchraty
Obracamy się ponownie. Za torami w prawo w części gdzie nie ma lasu była kiedyś wieś Łużki
Widok na unieważnioną tarczę ostrzegawczą
Przejazd kolejowy, za którym zaczyna się stacja w Werchracie
Zniszczona tarcza ostrzegawcza kształtowa na torze szerokim
Dalej jest stacja w Werchracie, którą już pokazywałem. Potem dodam kilka screenów z nowych miejsc, które zostały zbudowane przy okazji modernizacji tego odcinka. Dziękuję za uwagę
Pomógł: 68 razy Wiek: 35 Dołączył: 30 Maj 2009 Posty: 2141 Skąd: Espenkrug/Bonk
Wysłany: 02-05-2025, 11:37
Cytat:
Peron na stacji. Normalnie latarnie nie są połączone drutami, są tylko nieświecące lampy na słupach, ale w grze nie da się wyłączyć lamp więc u mnie jest połączone prądem
Oczywiście że się da je wyłączyć Na stronie Radka masz SOS - System Oświetlenia Stacji gdzie każdą lampę można sobie dowolnie skonfigurować i połączyć w obwody. Ciekawy bajer i nie obciąża mocno gry.
Peron na stacji. Normalnie latarnie nie są połączone drutami, są tylko nieświecące lampy na słupach, ale w grze nie da się wyłączyć lamp więc u mnie jest połączone prądem
Oczywiście że się da je wyłączyć Na stronie Radka masz SOS - System Oświetlenia Stacji gdzie każdą lampę można sobie dowolnie skonfigurować i połączyć w obwody. Ciekawy bajer i nie obciąża mocno gry.
Tak, wiem o tym systemie. Problem jest taki, że akurat lampy, które mi najbardziej odpowiadały nie współpracują z tym systemem.
Poprzedni post dotyczył głównie samej infrastruktury kolejowej. W tym poście można obejrzeć losowe miejscówki, które występują na tym odcinku mapy.
Dziewięcierz Dolina
Dziewięcierz Słotwina
Drugi screen to droga wojewódzka nr 867, a trzeci most kolejowy linii 101 nad rzeką Łużka
Zabudowa Wsi Dziewięcierz Dolina. Na trzecim screenie kapliczka (powinien to być krzyż burśnieński) przy drodze prowadzącej do Wsi Moczary
Cmentarz przy drodze prowadzącej do Wsi Moczary (na pierwszym planie widać fundamenty po nieistniejącej cerkwi)
Na drugim screenie na wprost od altany można zobaczyć wcześniej omawiany cmentarz
Wieś Moczary
Na pierwszym screenie na szczycie wzgórza można zobaczyć wcześniej omawianą wieś Moczary
Pomógł: 7 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Mar 2008 Posty: 647 Skąd: GoP
Wysłany: 20-07-2025, 15:00
Podoba mi się odwzorowanie starego, zarośniętego cmentarza. :) Kolorowe screenshoty.
_________________ www.bojarsite.pl
Moja galeria fot. z GOPu & screeny Projektu fragmentu byłego PMP-PW -> www.flickr.com/photos/148644736@N06/
____________
Podoba mi się odwzorowanie starego, zarośniętego cmentarza. :) Kolorowe screenshoty.
Dziękuję bardzo. Lubię takie miejsca jak ten cmentarz bo nadają one więcej klimatu miejscom. Ten konkretny cmentarz jest odwzorowany dobrze bo są jego zdjęcia w internecie. Dużo miejsc to moja inwencja twórcza np wieś Moczary. Nie ma tam zdjęć z poziomu drogi, ale są dobre jakościowo zdjęcia satelitarne na Geoportalu.
Pomógł: 105 razy Wiek: 40 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 5294 Skąd: Warszawa
Wysłany: 21-07-2025, 22:30
Tak jak wspominałem w niniejszym wątku mniej więcej 2 lata temu, bardzo przekonująco to wygląda. Dość wiernie udało się odzwierciedlić nastroje Polski wschodniej, o nieprzesadnie dużym zagęszczeniu infrastruktury i zabudowań, skromnymi technologiami budowlanymi i szerokimi perspektywami widokowym na horyzoncie zdominowanym przez pola i rzadziej lasy.
Jeżeli mógłbym coś zasugerować, w przypadku zabudowań położonych bliżej torów (głównie tych rolniczo-gospodarczych) można sobie pozwolić na pewne nasycenie obiektami żeby wzbudzić złudzenie większego realizmu - więcej obiektów gospodarczych typu szopa, wiata, buda, garaż, mała stodoła towarzyszących głównemu budynkowi mieszkalnemu. Można dodać szalet, studzienkę, stertę drzewa zgromadzoną na opał zimą, pojazdy rolnicze: przyczepa, traktor, samochód gospodarza?
Ja może bym też poprosił o jakieś obrazki z Werchraty. Stacja ta interesuje mnie z pewnego względu personalnie i byłem ciekaw czy Kolega to zanotował i odtworzył. Swoją drogą, czy Kolega bywa może na tej stacji? Jak tam obecnie wygląda sytuacja z dostępnością i opresyjnością służb granicznych? Wszak to stacja graniczna PL/UA.
Nie pogardziłbym też jakimś obrazkiem samej mapy z góry żeby ocenić widoki przedstawione powyżej vs. zestawienie segmentów użyte w tym celu.
Tak jak wspominałem w niniejszym wątku mniej więcej 2 lata temu, bardzo przekonująco to wygląda. Dość wiernie udało się odzwierciedlić nastroje Polski wschodniej, o nieprzesadnie dużym zagęszczeniu infrastruktury i zabudowań, skromnymi technologiami budowlanymi i szerokimi perspektywami widokowym na horyzoncie zdominowanym przez pola i rzadziej lasy.
Dziękuję
kilanziom napisał/a:
Jeżeli mógłbym coś zasugerować, w przypadku zabudowań położonych bliżej torów (głównie tych rolniczo-gospodarczych) można sobie pozwolić na pewne nasycenie obiektami żeby wzbudzić złudzenie większego realizmu - więcej obiektów gospodarczych typu szopa, wiata, buda, garaż, mała stodoła towarzyszących głównemu budynkowi mieszkalnemu. Można dodać szalet, studzienkę, stertę drzewa zgromadzoną na opał zimą, pojazdy rolnicze: przyczepa, traktor, samochód gospodarza?
Dużo miejsc to moja inwencja twórcza. Tam gdzie nie da się zobaczyć miejsc z perspektywy drogi to sprawdzam jak to wygląda na Geoprtalu i zakładam co może stać w danym miejscu i ustawiam budynki szopy itp. Studni jest bardzo dużo, szaletów mało, ale są. Obiektów takich jak przyczepy, traktory, samochody nie ustawiam bo chciałem to zrobić gdybym chciał stworzyć daną sesję.
kilanziom napisał/a:
Ja może bym też poprosił o jakieś obrazki z Werchraty. Stacja ta interesuje mnie z pewnego względu personalnie i byłem ciekaw czy Kolega to zanotował i odtworzył. Swoją drogą, czy Kolega bywa może na tej stacji? Jak tam obecnie wygląda sytuacja z dostępnością i opresyjnością służb granicznych? Wszak to stacja graniczna PL/UA.
Nie pogardziłbym też jakimś obrazkiem samej mapy z góry żeby ocenić widoki przedstawione powyżej vs. zestawienie segmentów użyte w tym celu.
Werchrata jest już przebudowana i była pokazywana, zdjęcia są kilka postów wyżej. Stacja była dość trudna do odwzorowania bo nie znalazłem schematów. Jedynie sugerowałem się filmem z przejazdu i Geoportalem. Na pewno część normalnotorowa stacji jest wykonana dobrze, a cześć ukraińska może trochę odbiegać od ideału. Na stacji byłem dwa razy, ale tylko w części gdzie jest peron pasażerski. W część przygraniczną się nie zapuszczałem, aby uniknąć nieprzyjemności z strażą graniczną. Czyli chcesz zobaczyć widok z góry z minimapy?
Pomógł: 105 razy Wiek: 40 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 5294 Skąd: Warszawa
Wysłany: 08-08-2025, 21:58
Ja bym namawiał do pewnego dystansu, bo to nie o to chodzi żeby literalnie powtórzyć ułożenie pewnych elementów, a raczej osiągnąć efekt złudzenia realizmu, nasycenia "naturalnego" dla stanu rzeczywistego, nikt nie będzie siedział z lupą i porównywał czy tam naprawdę stoi traktor/przyczepa, czy kupa skrzynek czy drewniane kłody - to wszystko działa trochę na zasadzie akwareli, wygląda pięknie, przekonująco, naturalnie i wiarygodnie... ale nikt nie liczy centymetrów - znaczy można, ale w tej symulacji to się kompletnie mija z celem.
O Werchratę zapytałem z pewnych również prywatnych pobudek. Nigdy tam nie byłem, było to zbyt daleko bym dotarł "przy okazji" w ramach moich licznych wycieczek kolejowych. Od Kolegi Emila z PSMK wiem natomiast, że przed paroma laty odwiedzał tą stację i "w krzakach" po północnej stronie stacji, pomiędzy barakami odnalazł pudło poniemieckiego wagonu bagażowego, zapewne Pwi-23 lub Pwi-25. Zlokalizowane było mniej więcej tu:
...Byłem ciekaw czy nadal tam się znajduje i czy Kolega może bywa na tej stacji i miałby okazję je obejrzeć, wykonać jakieś fotografie itp. - co pomogło by go zidentyfikować i rozpoznać jego numery/dane itp. Z całą pewnością był to bowiem miejscowy wagon, musiał pracować w DOKP Wschodniej lub Południowej i kursować właśnie w tym rejonie... Hrubieszów, Zamość, Przeworsk, Zawada, Munina, Rozwadów. Być może udało by się coś o nim dowiedzieć... choć to kwestia zupełnie przy okazji względem omawianej tu mapy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach