Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 30-05-2015, 21:52 Sygnalizacja na stacji czołowej
Naczelny szpec kręci lody więc pytanie do pozostałych biegłych w temacie. Mapa fikcyjna, linia jednotorowa znaczenia miejscowego, droga hamowania 400m po płaskim. Wjazd na stację osłonięty sem. Sr1/2/3. Do niego odnośna tarcza ostrzegawcza dwustawna, szlakowa 70km/h, lata 70-76.
1) Czy przy sem wjazdowym potrzebna tarcza ostrzegawcza przelotowa ?
2) Czy potrzebny ten semafor Sr1/3 do dania zezwolenia na wjazd w perony. Do niego odnosiłaby się Tarcza ostrzegawcza przelotowa przy sem wjazdowym. Widoczna Tz odnosi się do pociągów towarowych przybywających na stację.
3) Czy potrzebny sem wyjazdowy Sr1/3 ? Czy w miejscu żółtego "X" wstawić Tm?
Tor prowadzi do bocznicy z ładunkami masowymi (węgiel, koks, ziemniaki, buraki w zależności od sezonu). Obsługa ludności tubylczej oraz okolicznych wsi.
4) Która nastawnia dysponująca: ta przy peronach czy przy wjazdowym?
Ruch osobowy- 6 i 1/2 pary na dobę. Ostatni wieczorem nocuje na stacji. Ruch towarowy- obrót dobowy ok. 10 wagonów, w sezonie do 30.
Na braki w tex i dziadowskie otoczenie nie zwracać uwagi, mapa z odzysku
Tak, ja bym dał ten semafor wraz z jego tarczą ostrzegawczą. Skoro perony są dopiero za tym semaforem to raczej często będzie potrzeba "przepuszczania" pociągów przez ten semafor bez zatrzymania, więc jak najbardziej przydałaby się tu tarcza "przelotowa". A sam semafor drogowskazowy też jest uzasadniony, bo za nim jest cała głowica rozjazdowa dzieląca stację na dwie części. Powiem nawet więcej, jeśli za peronami są semafory wyjazdowe to można również rozważyć aby również przy tym semaforze drogowskazowym dać "przelotową" tarczę ostrzegawczą odnoszącą się do tychże semaforów wyjazdowych
Coś takiego jest m.in. w Sierpcu:
http://www.sierpc.com.pl/galeria/zdjecia/41_3.jpg
- semafory wjazdowe X i Z od strony Torunia i Brodnicy, przy nich "przelotowe" tarcze ostrzegawcze semaforów drogowskazowych O i N znajdujących się przed głowicą rozjazdową oddzielającą części towarową i pasażerską stacji.
http://www.sierpc.com.pl/...eczkizpocka.jpg
- semafory drogowskazowe O i N znajdujące się przed głowicą rozjazdową oddzielającą części pasażerską i towarową stacji; dopiero za nimi są perony stacji; stojące przy nich tarcze ostrzegawcze odnoszą się do semaforów wyjazdowych.
ryszard napisał/a:
3) Czy potrzebny sem wyjazdowy Sr1/3 ? Czy w miejscu żółtego "X" wstawić Tm?
Tor prowadzi do bocznicy z ładunkami masowymi (węgiel, koks, ziemniaki, buraki w zależności od sezonu). Obsługa ludności tubylczej oraz okolicznych wsi.
[url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url]
Nie, absolutnie nie dawałbym tu semafora. To jest wyjazd z bocznicy, więc odbywałyby się tu wyłącznie jazdy manewrowe. Praktycznie nigdy nie spotyka się wyjazdu z bocznicy "na semafor", a już szczególnie jeśli bocznica łączy się z torami stacyjnymi. W takich przypadkach składy z bocznicy przetacza się na tory stacyjne i dopiero z torów stacyjnych "wyprawia się" pociąg "na semafor". Natomiast obowiązkowo należałoby zabezpieczyć wyjazd z bocznicy na tory stacyjne żeberkiem ochronnym albo wykolejnicą (tu raczej dałbym wykolejnicę).
ryszard napisał/a:
4) Która nastawnia dysponująca: ta przy peronach czy przy wjazdowym?
Ruch osobowy- 6 i 1/2 pary na dobę. Ostatni wieczorem nocuje na stacji. Ruch towarowy- obrót dobowy ok. 10 wagonów, w sezonie do 30.
Na braki w tex i dziadowskie otoczenie nie zwracać uwagi, mapa z odzysku
W wyżej przytoczonym już Sierpcu są trzy nastawnie - dwie przy głowicach rozjazdowych z obu stron stacji i jedna przy wyżej wspomnianej głowicy rozjazdowej dzielącej stację na części pasażerską i towarową, a usytuowanej przy jednym z peronów. I właśnie ta ostatnia, przy "wewnętrznej" głowicy rozjazdowej i przy jednym z peronów, jest nastawią dysponującą, a dwie "skrajne", obsługujące semafory wyjazdowe i wjazdowe, są wykonawcze. I takie rozwiązanie zasugerowałbym również tutaj. Czyli dysponująca ta przy peronach.
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 31-05-2015, 22:18
Cytat:
Nie, absolutnie nie dawałbym tu semafora. To jest wyjazd z bocznicy, więc odbywałyby się tu wyłącznie jazdy manewrowe. Praktycznie nigdy nie spotyka się wyjazdu z bocznicy "na semafor", a już szczególnie jeśli bocznica łączy się z torami stacyjnymi. W takich przypadkach składy z bocznicy przetacza się na tory stacyjne i dopiero z torów stacyjnych "wyprawia się" pociąg "na semafor". Natomiast obowiązkowo należałoby zabezpieczyć wyjazd z bocznicy na tory stacyjne żeberkiem ochronnym albo wykolejnicą (tu raczej dałbym wykolejnicę).
Semafor nie dotyczył bocznicy tylko wyjazdu z peronu. W miejscu "X" to tyczyło Tm. Co do wykolejnicy to bywa różnie, zresztą sytuacja na stacji uległa zmianie. Dzięki wytężonej i mozolnej pracy brygad remontowych udało się zmienić układ torowy na bardziej przejrzysty Jutro pokażę jak wygląda po przebudowie. Uwzględniłem tutaj Twoją sugestię odnośnie podziału na część towarową i osobową.
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 01-06-2015, 18:36
Zmieniona głowica rozjazdowa. Sem Sr1/2 po lewej. Wjazd i wyjazd na 60km po Rz 1:12 R 500m. Po prawej Sr1/3 dla przyjmowanych i wyprawianych towarowych ze stacji.
Wjazdowy w perony Sr1/3
Wyjazdowy Sr1/3, Tm do manewrów na części towarowej. Tor na bocznicę w lewo do GS-u, na wprost na plac ładunkowy używany jako wyciągowy na pewnym odcinku. Rozjazd zamykany na klucz. W położeniu zasadniczym na wprost i to wystarczy, bo po płaskim, to raz. Dwa, rozjazd mechaniczny przed nim w położeniu zasadniczym na zboczenie, do wagi.
Reszta będzie kontynuowana za jakiś czas w innym temacie.
Ostatnio zmieniony przez ryszard 01-06-2015, 18:37, w całości zmieniany 1 raz
Nie, tak nie jest poprawnie. Jeśli dajesz na semaforze kształtowym zezwolenie na jazdę po zwrotnicach w kierunku zwrotnym z prędkością większą niż 40 km/h (w przypadku semaforów kształtowych robi się to via wskaźnik W21), to semafor powinien podawać sygnał zezwalający na jazdę ze zmniejszoną prędkością, czyli Sr 3. Instrukcja Ie-1 (d. E-1) odnośnie wskaźnika W21 stanowi, że stosuje się go wtedy gdy semafor podaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością zmniejszoną do 40 km/h, 60 km/h lub 100 km/h, czyli w przypadku semafora kształtowego powinien być to Sr 3.
Dałbym chyba więcej tych semaforów drogowskazowych - wyjazdowe to raczej nie są skoro za najbliższą głowicą rozjazdową są jeszcze tory stacyjne - bo jeden tor do wyprawiania pociągów pasażerskich to trochę mało.
ryszard napisał/a:
Wjazd i wyjazd na 60km po Rz 1:12 R 500m.
No i 60 km/h jeśli już :P
EDIT:
Aha, i jeśli dajesz Rz-1:12-500 to, z tego co mi wiadomo, powinien mieć on chyba dodatkowy napęd pomocniczy połączony z "właściwym" napędem pędnią sztywną. Możesz to zrobić z dodatków cxx W Gestaengeltg.3m neu, cxx DR-Weichenantrieb i cxx W Gestaengeablenkung CheWerick'a mniej więcej tak jak opisałem to w temacie http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=9500 , podłączając napęd pomocniczy pędnią sztywną do napędu mechanicznego. Ale w tym temacie dobrze jakby się wypowiedział ktoś bardziej obeznany :P
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 02-06-2015, 09:42, w całości zmieniany 1 raz
Sr 1/3 to dlatego że za tym semaforem jest już tylko "wieczne S 1"?
To nie ma nic do rzeczy, blaszak sam z siebie nie sygnalizuje wskazań następnego. Od następnego może zależeć stawność sprzężonej To.
Aikozann napisał/a:
Dałbym chyba więcej tych semaforów drogowskazowych - wyjazdowe to raczej nie są skoro za najbliższą głowicą rozjazdową są jeszcze tory stacyjne
Przy małym ruchu możesz z torów odstawczych wciągać się w peron na ten jeden jedyny tor i po oblocie robić wyjazd. Tak samo przyjazdy, jazda w peron, oblot i zjazd na odstawcze.
Aikozann napisał/a:
Aha, i jeśli dajesz Rz-1:12-500 to, z tego co mi wiadomo, powinien mieć on chyba dodatkowy napęd pomocniczy połączony z "właściwym" napędem pędnią sztywną.
Nie do końca napęd a dźwignię kątową do drugiego zamknięcia. Dodatkowe napędy mają 760 i 1200.
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 02-06-2015, 18:23
Cytat:
O ile szlakowa wynosi powyżej 60km/h.
Co prawda napisałem 70km/h ale zmienimy w SRJ na 60, się linia deko zdekapitalizowała.
Cytat:
PostWysłany: Dzisiaj 17:11 Temat postu:
Aikozann napisał/a:
Nie, tak nie jest poprawnie.
O ile szlakowa wynosi powyżej 60km/h.
Aikozann napisał/a:
Sr 1/3 to dlatego że za tym semaforem jest już tylko "wieczne S 1"?
To nie ma nic do rzeczy, blaszak sam z siebie nie sygnalizuje wskazań następnego. Od następnego może zależeć stawność sprzężonej To.
Aikozann napisał/a:
Dałbym chyba więcej tych semaforów drogowskazowych - wyjazdowe to raczej nie są skoro za najbliższą głowicą rozjazdową są jeszcze tory stacyjne
Przy małym ruchu możesz z torów odstawczych wciągać się w peron na ten jeden jedyny tor i po oblocie robić wyjazd. Tak samo przyjazdy, jazda w peron, oblot i zjazd na odstawcze.
Na początku wpisałem 6 i1/2 pary osobowych dziennie czyli tak jak Radek napisał: oblot, wyciągnięcie z peronu i przestawienie na drugą krawędź, potem zjazd loka do szopy. Tor przyjazdowy przygotowany na przyjecie następnego składu. Poza tym kiedyś to dwa razy pomyśleli zanim sygnalizator jakiś dali, bo to wymaga ciągnięcia druta. Teraz światełka i kabelki więc niebieskiego bez umiaru
odnośnie tego obrazka: http://trainzimage.pl/image/m8P
Doczytałem się czegoś takiego: Przy torach głównych dodatkowych przeznaczonych wyłącznie dla pociągów towarowych, z których wyjazdy odbywają się tylko z prędkością nie przekraczającą 40km/h, można ze względów oszczędnościowych stosować semafory sygnalizujące wyjazd bez zmniejszania prędkości. Wobec powyższego Sr1/3 +Tm zmienię na Sr1/2+ Tm.
Cytat:
Nie do końca napęd a dźwignię kątową do drugiego zamknięcia. Dodatkowe napędy mają 760 i 1200.
Radek odnośnie do tego: czy to dotyczyło czasów końca Gomółki i początków tow Gierka?
Tak, z takim wariantem, że nie robili 760-tek a do 1200 to nie wiem jak było, bo drucianych napędów w dublu niezbyt mogę sobie wyobrazić Popaczam w stare katalogi, tam chyba coś było. Ale w R500 spokojnie jeden napęd i dźwignia, tak było od zawsze.
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 02-06-2015, 18:30
Cytat:
Ale w R500 spokojnie jeden napęd i dźwignia, tak było od zawsze.
Skoro było, znaczy trza zrobić ino tylko jak to zrobić co by sie nie narobić a dobrze wyglądało w grze? Masz może jakowyś obrazek jak to wyglądało dla 1:12 R500?
Skoro było, znaczy trza zrobić ino tylko jak to zrobić co by sie nie narobić a dobrze wyglądało w grze? Masz może jakowyś obrazek jak to wyglądało dla 1:12 R500?
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 02-06-2015, 19:48
Te dwie rurki i czarna skrzyneczka to po tej samej stronie co napęd czy po przeciwnej? No i gdzie się ma kończyć: w połowie długości do krzyżownicy czy 1/3 od niej?
Pomógł: 50 razy Wiek: 33 Dołączył: 20 Sie 2010 Posty: 894 Skąd: Sierpc
Wysłany: 02-06-2015, 20:37
RBach napisał/a:
O ile szlakowa wynosi powyżej 60km/h.
Nic takiego w Ie-1 nie znalazłem...
Aikozann napisał/a:
Sr 1/3 to dlatego że za tym semaforem jest już tylko "wieczne S 1
Chodziło mi o to że na świetlnych daje się nieraz S13 zamiast S5 gdy następny sygnał jest "stój", i pomyślałem że może tu przez analogię zostało wstawione Sr3 zamiast Sr2 :P
ryszard napisał/a:
(...) jak to zrobić co by sie nie narobić a dobrze wyglądało w grze?
No wydaje mi się że z tymi dodatkami CheWerick'a jest chyba najłatwiej to zrobić, dajesz po prostu dwa razy cxx DR-Weichenantrieb (trackside) i łączysz je dwukrotnie za pomocą cxx W Gestaengeltg.3m neu (spline), trzymając tylko przy ich układaniu Shift żeby się te dwa skrawki spline nie połączyły ze sobą. Ja to zwykle robię tak że układam sobie gdzieś obok dwa kawałki tego spline'u i potem przesuwam tylko węzły w odpowiednie miejsce, dopasowując je do skrzyneczek (oczywiście z Shift-em). Tylko Ty możesz użyć wersji z "alt" zamiast "neu" jak chcesz mieć postarzony wygląd :P
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 02-06-2015, 20:38, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 02-06-2015, 20:45
Jak układać to wiem ino tylko problem jest po której stronie i odległość od krzyżownicy. Dodatkowo jest to z ryglem więc tu pies pogrzebany. Gdybym takowe cuś widział w realu ( ale nie nowe, bo to mnie znane) to jest łatwiej zrobić. Dobra będzie się próbować.
Na Ie-1 świat się nie kończy. Po kiego na semaforze sygnalizować OGRANICZENIE do 60km/h skoro szlakowa wynosi te 60km/h lub mniej?
ryszard napisał/a:
Jak układać to wiem ino tylko problem jest po której stronie i odległość od krzyżownicy. Dodatkowo jest to z ryglem więc tu pies pogrzebany. Gdybym takowe cuś widział w realu ( ale nie nowe, bo to mnie znane) to jest łatwiej zrobić. Dobra będzie się próbować.
Pierwsze zamknięcie 3015mm od początku rozjazdu, drugie 11440mm Strona obojętna, napęd może być po dowolnej, sprzężenie też.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach