FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Szkoła robienia screenów
Autor Wiadomość
Pm37 
zaawansowany


Pomógł: 13 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 784
Skąd: Katowice
Wysłany: 13-10-2013, 18:46   Szkoła robienia screenów

Wykonanie zrzutu ekranu popularnie zwanego "screenem" lub "screenshootem" w chwili obecnej nie jest już dla nikogo większym problemem. Wystarczy tylko ustawić się w żądanym przez nas miejscu, nacisnąć klawisz "Print Screen", wejść do katalogu Trainza, odchudzić do wagi poniżej 350kb, wstawić na serwery i wsio na forum na PTT. Można zrobić i tak... a można i zrobić z tego sztukę.

Dla przykładu jak wykonać takiego screena?:



Na sam początek kilka podstaw. Przed przystąpieniem do pracy należy się upewnić, że w katalogu Trainza w pliku "trainzoptions.txt" jest wpisana komenda "- freeintcam". Spowoduje to, że będziemy mogli swobodnie poruszać się po kabinie maszynisty, a co będzie przydatne przy tworzeniu naszych zrzutów.



1. Wyszukiwanie odpowiedniego miejsca. Ja w takich przypadkach zwracam uwagę na dobór dodatków oraz wszystkie przeszkody przy zrobieniu screenshota. Jeśli komuś brakuje wyobraźni, powinien umieścić sobie swój wymarzony skład w celach podglądowych.



To co jest najistotniejsze w tej części punktu to sprawdzenie oświetlenia. Tutaj witają nas podstawy fotografii - przede wszystkim i niemal zawsze* należy robić zrzuty ekranu/fotografie z światłem. Jest to bardzo ważne. Rzadko który zrzut ekranu robiony pod światło (domyślnie słońce) wychodzi. Jeśli oświetlenie lokomotywy nas nie zadowala, zawsze możemy zmienić godzinę w Trainzie. Z własnego doświadczenia wiem, że screeny powinno się robić* pomiędzy godziną 6:30-10:00 rano oraz od 14:00 do zmroku. Te pory dnia cechują się miękkim światłem, które dają zadowalające efekty. Od godziny 10 do 13 Trainzowe jest nie tylko zbyt ostre, ale też i zbyt wysoko - oświetla nam właściwie tylko dachy.

2. Istotną częścią screena jest dobór pogody. Tutaj należy pamiętać o natężeniu mgły, która także się liczy, a która dziwnym trafem jest w opcjach zamiast przy zakładce pogoda. W przypadku Trainz 2010 spotkałem się z takim problemem, że nie mogłem dostosować sobie siły deszczu czy śniegu - zaraz po wejściu w maszynistę/tryb przejażdżki witało mnie okienko z kilkoma trybami opadów. Żeby wyeliminować ten problem, należy skasować regułę opcji początkowych. Nie tylko zachowa nam pogodę, ale również i czas z geodety. Tutaj uwaga - będzie to tylko na czas jednego przejścia w tryb przejażdżki! Naprawdę bardzo warto zmieniać tła nieba, czasem można trafić na takie niebo, z którym można uzyskać niesamowity, rzadki efekt, np.



3. Następnym krokiem jest położenie toru niewidzialnego/niewidocznego. Oczywiście dodatek może być dowolny, ale najlepsze są tory z widocznym... torem? (Trainz ma również wbudowany własny, jednak jego autor zbyt mocno przejął się nazwą dodatku przez co tor jest niewidzialny nawet w geodecie, a to mocno ogranicza jego przydatność, zwłaszcza gdy chcemy powtórzyć screena kiedyś w przyszłości). Najlepszym torem jest jednak tor niewidoczny, taki jak na załączonym screenie:



Kładziemy lokomotywę.



Nie muszę wspominać, że tor może być umieszczony na wybranej przez nas wysokości. Nie dostosowanie jednak wysokości może spowodować, że tor będzie nierówny, a postawiona na nim lokomotywa będzie pochylona, a co w efekcie da taki sam efekt na screenie. Kiedyś próbowałem użyć tego patentu na składach wjeżdżających w łuk, aby stworzyć uczucie przechyłu całego pociągu. W praktyce nigdy nie udało mi się osiągnąć zadowalającego efektu. Jeśli ktoś chce, może zmierzyć się z tym pomysłem.

5. Skoro już wszystko uwzględnione - miejsce, czas, składy pociągów i pogoda - możemy odpalić szybką przejażdżkę lub maszynistę. Dla screenów polecam jednak te pierwsze, gdyż jest o wiele bardziej poręczne. Jeśli już nas załadowało, wybieramy nas interesujący tryb, puszczamy składy i przechodzimy do lokomotywy ustawionej na torze niewidocznym. Tutaj pragnę przypomnieć, że możemy zatrzymać grę i przesunąć się z kamerą w dogodne dla nas miejsce i pozycję.

6. Pamiętajcie - nie ma przepisu na robienie idealnych screenów! Wszystko jest kwestią wprawy, wiedzy, ale przede wszystkim własnej wyobraźni i kreatywności.

7. Kadrowanie - zrobienie przyzwoitego screena wymaga dobrego skadrowania zrzutu. Przede wszystkim to co nas najbardziej interesuje, powinno znajdować się w okolicach złotych punktów (ludzi nie mających pojęcia co to są złote punkty, odsyłam ponownie do fotografii). Nie da się wszystkiego zrobić idealnie, potrzeba sporo wyczucia i przede wszystkim radzę zdać się na własne oczy - sami powinniśmy zobaczyć, w którym miejscu skupia się najbardziej nasz wzrok, i w którym miejscu interesująca nas rzecz wygląda najlepiej. Nie od razu Rzymu zbudowano, dlatego doradzam zrobienie wielu screenów z różnych perspektyw - sam niejednokrotnie robię ponad 10 screenów jednego i tego samego, ale z różnych perspektyw. Powinno to zapobiec ewentualnym powrotom do Trainza i ponownemu robieniu zrzutów.



Taki screenshot jest względnie poprawny. Czy jednak dobry i satysfakcjonujący? To już zostawiam sobie i innym do oceny. Teraz pora jak nie robić screenów:



Przedstawiam wam dwa typowe błędy - żeby były lepiej widoczne, oznaczyłem je elipsą. Słupek znajdujący się centralnie na fotografii to jeden z zdarzających się błędów - jak często? Nie wiem, ale spotykałem się już z nim, w tym również w Trainzie. Taki oto słupek dzieli fotografię na fotografię A i fotografię B. Unikać! Drugi z kolei stoi centralnie przed czołem lokomotywy. To też jest błąd, a przynajmniej na pewno wtedy, gdy tematem naszej fotografii jest ta maszyna. W przypadku lokomotyw, które są tematem naszej fotografii, nie powinny na nie zachodzić żadne słupki! Za wyjątek uznałbym wskaźniki, ale to kwestia gustu.

8. Nie ustawiamy lokomotyw w centrum zdjęcia!* Takie fotografie też rzadko się udają i ponownie trzeba sporo doświadczenia i wyczucia.

9. Czasem zdarza się tak, że pomysł na screena może zawieść. Trudno. Ale większość screenów to dzieło przypadkowo odnalezionego miejsca, istnej perełki na mapie, jednego momentu, który zadecydował o tym, że tutaj jest naprawdę nieźle. Zdarza się też i tak, że miejsce i pomysł był atrakcyjny, a Trainz wszystko skopał. A może my sami? A również bywa i tak, że miejsce było upatrzone, światło dopasowane, a coś wygląda o wiele lepiej np. w taki sposób:



10. Kontrast. Najlepiej prezentują się screenshooty z lokomotywami z jednej strony zaciemnionymi*. Mogę podać od siebie masę przykładów i milion razy więcej od kolegów, których mamy okazję oglądać w temacie w tym samym dziale.




11. Zoom. Zabawa z nim wymaga wyczucia. Lepiej jest czasem dać mniejsze przybliżenie niż większe. Nie warto z nim przesadzać. Najbardziej optymalny zoom to połowa wartości z maksymalnej. Można więcej, można mniej. Ale nigdy nie warto przesadzać, bowiem to ucina rzeczy, które wbrew pozorom też mogą być wartościowe dla screena.

Trochę informacji tutaj już umieściłem, a jak wiadomo o fotografii można mówić godzinami. W przypadku Trainza może być pomocna jeszcze jedna informacja. Tyczy się ona linii horyzontu. Niestety, ale Trainz jako symulator jest ograniczony mocą swojego silnika i naszego sprzętu. Czasem mamy niesamowite miejsce na mapie, najczęściej na stacji, ale teren generuje nam się do pewnego momentu i brzydko rozwala piękno kadru. Jeśli ktoś chce mimo wszystko kontynuować robienie screenów w takim miejscu, powinien wiedzieć, że linia horyzontu nigdy nie może znajdować się w połowie zdjęcia. W rzeczywistym świecie najlepiej widać to na zdjęciach znad morza. Reguła tutaj jest taka sama, a mianowicie - screen powinien mieć umieszczoną linię horyzontu albo na wysokości 1/3, albo na 2/3 zdjęcia. Powinno to jakoś zaradzić problemowi.

Jak już zauważyliście, w niektórych miejscach dodawałem gwiazdki, oznacza to tylko jedno: od każdej reguły jest wyjątek. Tylko ktoś, kto opanował w stopniu bardzo dobrym sztukę robienia zdjęć i screenów, poradzi sobie ze złamaniem tych reguł. Na początek proponuję jednak poćwiczyć i popróbować klasycznych ujęć.

Jeśli już o czymś zapomniałem, a jest to istotne i warte napisania, proszę się nie krępować i pisać.

Z mojej strony zostaje tylko życzyć szeroko otwartych oczu, dużej ilości wyczucia, pomysłów, kreatywności i wyobraźni. Mam nadzieję, że poziom screenów dzięki temu wzrośnie i będzie można z czystą przyjemnością obejrzeć nie tylko sztukę mapotwórcy, ale i pomysły screenshootera. Pamiętajcie - liczy się każdy detal!

***

Temat nada się do podklejenia?
Ostatnio zmieniony przez Pm37 13-10-2013, 19:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Kudłaty 
znawca
Lokführer


Pomógł: 27 razy
Wiek: 34
Dołączył: 13 Sie 2011
Posty: 1483
Skąd: Pruszków
Wysłany: 13-10-2013, 19:06   

Bardzo fajny pomysł z założeniem tego tematu, bardzo dobre i fachowe opracowanie tematu!

No i piękne screeny :roll:
_________________
Imperium kontratakuje?

Baron von Schlosserhoffen.
----------------------------------------------------------
 
 
 
drstrach
znawca


Pomógł: 336 razy
Wiek: 54
Dołączył: 03 Gru 2008
Posty: 6691
Skąd: Warszawa
Wysłany: 14-10-2013, 10:53   

Hmm, screeny może i piękne, tylko dlaczego nie mogę ich zobaczyć? Wstaw.org padł?
 
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 14-10-2013, 11:02   

drstrach napisał/a:
Wstaw.org padł?

Abonament masz opłacony ?

Tak tak wstaw padł.
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
samplaire
znawca
i na dodatek dziad



Pomógł: 78 razy
Wiek: 54
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3142
Skąd: Wawa/Gorz/Szcz
Wysłany: 14-10-2013, 11:05   

Ja też nie widzę screenów.

Jeśli chodzi o wpis
Kod:

-freeintcam

jak i cały plik trainzoptions.txt - nie działają w TS12 SP1. Trzeba ten plik przerzucić z folderu głównego TS12 do podfolderu UserData i wtedy wszystko wraca do normy.
_________________
KUID:132952
Tu moje dodatki ciurkiem
 
 
 
dudzia2484
super user



Wiek: 39
Dołączył: 29 Lis 2009
Posty: 127
Skąd: Belfast/Bydgoszcz
Wysłany: 14-10-2013, 16:36   

Ja mam pytanie czy we wszystkich serwisach, gdzie umieszczamy screeny trzeba płacić abonament? Obecnie korzystam z postimage i wszystko jest wporządku, ale również posiadam konto na wstaw.org i ostatnio pojawił się wyżej wymieniony problem. Po umieszczeniu screena nie można było go zobaczyć. Myslałem, że to wina serwera atak hakerów czy coś w tym stylu, problem jak widać się rozwiązał trzeba wykupić abonament... bezsensu
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=nSj6700cqlY
 
 
 
Kudłaty 
znawca
Lokführer


Pomógł: 27 razy
Wiek: 34
Dołączył: 13 Sie 2011
Posty: 1483
Skąd: Pruszków
Wysłany: 14-10-2013, 17:01   

iv.pl jest spoko, do tego darmowy ;)
_________________
Imperium kontratakuje?

Baron von Schlosserhoffen.
----------------------------------------------------------
 
 
 
Bojar
zaawansowany



Pomógł: 7 razy
Wiek: 32
Dołączył: 02 Mar 2008
Posty: 622
Skąd: GoP
Wysłany: 14-10-2013, 17:10   

Cytat:
iv.pl jest spoko, do tego darmowy ;)


Ale po jakimś czasie usuwane są pliki :)
_________________
www.bojarsite.pl
Moja galeria fot. z GOPu & screeny Projektu fragmentu byłego PMP-PW -> www.flickr.com/photos/148644736@N06/
____________
 
 
 
Kudłaty 
znawca
Lokführer


Pomógł: 27 razy
Wiek: 34
Dołączył: 13 Sie 2011
Posty: 1483
Skąd: Pruszków
Wysłany: 14-10-2013, 17:18   

Jak wrzucisz jako niezalogowany to 2 tygodnie, jak zalogowany to nie tracą ważności, mój najstarszy plik pochodzi z 07.08.2012 09:20:30
_________________
Imperium kontratakuje?

Baron von Schlosserhoffen.
----------------------------------------------------------
 
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 14-10-2013, 18:10   

nie trzeba żadnego abonamentu...

to było w formie żartu
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
dudzia2484
super user



Wiek: 39
Dołączył: 29 Lis 2009
Posty: 127
Skąd: Belfast/Bydgoszcz
Wysłany: 14-10-2013, 18:14   

Żółwik uspokoiłeś mnie bo już się zmartwiłem, że będzie trzeba wtopić hajs aczkolwiek niekoniecznie bo jak koledzy piszą istnieją jeszcze darmowe serwisy :-)
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=nSj6700cqlY
 
 
 
samplaire
znawca
i na dodatek dziad



Pomógł: 78 razy
Wiek: 54
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3142
Skąd: Wawa/Gorz/Szcz
Wysłany: 14-10-2013, 20:11   

Sorka, ale z iv.pl bardzo częśto są po jakimś czasie puste miejsca na forum. Jako maniak czasem przeglądam cały temat fototekstury i tam roi się od tego.
_________________
KUID:132952
Tu moje dodatki ciurkiem
 
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 14-10-2013, 20:19   

Jestem osobiście użytkownikiem postimage, chociaż ostatnio miał jakąś krótką zwiechę. Nie wiem jak inne serwisy, ale ten ma programik, który bardzo łatwo pozwala zamieszczać screeny, co przydaje się w geodezyjnych dyskusjach z Żółwiem ;p. Poniższy powstał tutaj w kilka sekund.

_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
 
 
 
kolpawe 
zaawansowany
mbXD2


Pomógł: 11 razy
Wiek: 41
Dołączył: 29 Kwi 2008
Posty: 623
Skąd: Jaktorów
Wysłany: 14-10-2013, 20:21   

Na iv.pl trzeba dodawać screeny będąc zalogowanym, wtedy nie znikają.
 
 
 
Pm37 
zaawansowany


Pomógł: 13 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 784
Skąd: Katowice
Wysłany: 15-10-2013, 15:55   

Wolałbym jednak, żeby był to temat i dyskusja o screenshotach, technikach ich robienia i ewentualnych pomysłach. Serwisy uploadujące zostawmy na razie w spokoju, wszystkie ostatnio działają jak krowy.

---

Dzisiaj znowu będzie o wszystkim i o niczym, ale chyba warto opowiedzieć kilka słów na temat prostych sztuczek. Na pierwszy ogień wziąłbym prezentację lokomotyw. Oczywiście warunki już są ustalone, czas, pogoda etc., ale patrząc na aspekt wizualno-artystyczny, oczywiście to również ciekawa zabawka, w której można się popisać.

Podobnie jak wcześniej, nie ma jednolitego stylu czy pomysłu na prezentację, ale na pewno głównym kryterium jest podkreślenie produktu - w końcu typowy oczekiwaczo-pobieracz powinien wiedzieć co ściąga i jak może to wykorzystywać. Pierwszym takim sposobem na prezentację jest wyeksponowanie lokomotywy stojącej gdzieś tam samotnie. Żeby produkt wydawał się ciekawy, powinien być umieszczony w dobrej pozycji w stosunku do światła (oświetlony bok lub czoło) i cała uwaga obrazu winna skupiać się tylko na naszym celu. Tutaj istotną rolę gra też perspektywa. Są podobne do tych z fotografii - żabia, ptasia i normalna... i może coś jeszcze, gdyby lepiej poszukać.



To jest perspektywa normalna, z ludzkiego punktu widzenia.



Perspektywa ptasia.



Ta stara się imitować perspektywę żabią.

W praktyce czasem trudno określić co dokładnie jest perspektywą ptasią, normalną i żabią, gdyż jedne mogą zachodzić w obszar drugich. Oczywiście każda perspektywa jest różna na swój sposób i pozwala odkrywać rzeczy od zupełnie nowej strony, w nowym świetle. Warto zatem posunąć się czasem do perspektyw niekonwencjonalnych, które mogą być zrobione celowo lub zupełnie przypadkowe - np. przez zniekształcenie zdjęcia (efekt taki powstaje przy panoramach).

Innym sposobem podkreślenie prezentowanego obiektu jest rozmazanie obrazu, doskonale zresztą znane z zwykłej fotografii, nawet takiej na pudełku płatków śniadaniowych. Niestety, ale nasz kochany symulator kolei nie posiada najnowszego silnika graficznego, stąd wiele rzeczy samemu trzeba osiągnąć. I mam na myśli m. in. właśnie te rozmazanie, które w chwili obecnej można spotkać w co drugiej lepszej grze i w niemal każdym popularnym tytule. Jest to tam obecne niemal non-stop. W przypadku jednak Trainza możemy o tym zapomnieć, ale efekt ten da się uzyskać banalnie prostym trickiem, a w zasadzie narzędziem, które oferuje na m. in. photoshop. W CS5 nazywa się to rozmywaniem, a przykład tego efektu można znaleźć na tym screenie:



Nie jest on najlepszy, ale na pewno wystarczający do zwykłego wyróżnienia. Osoby bardziej zaawansowane ode mnie w Photoshopie - którego nie używam do większych celów w upiększaniu screenów - na pewno lepiej zrobią ten efekt. Niestety, gdzieś przepadł screen użytkownika PMT, a szkoda, gdyż właśnie tam kolega zastosował ten efekt, ale i zarazem popełnił proste błędy. W przypadku takiej obróbki należy poświęcić temu trochę więcej czasu i proporcjonalnie wydłuża się on w stosunku do ilości rzeczy, które znajdują się na planie bliższym i dalszym. Naprawdę nie warto zlewać i robić tego w 5 minut (chociaż ten mój zrobiłem w mniej niż 15 minut :)) tylko każdy detal planu bliższego omijać, a planu dalszego rozmazywać. Oczywiście warto używać pędzla o znacznym rozmiarze do zgrubnej obróbki i mniejszego - do poprawy przy okolicach krawędzi. Takie rozmazanie jest narzędziem prostym i ogólnodostępnym, a na pewno przydatnym. Powinien przybliżyć screena do prawdziwych fotografii, gdzie nasz obiektyw skupia się na przedmiocie/czymś innym konkretnym oraz zbliża do wspomnianych wcześniej gier.

Prostszą metodą jest wyróżnienie czegoś na tle czegoś innego. Dla przykładu:



Prosty myk - przepraszam za reklamy strony Hanysa, oryginalne screeny już dawno wyrzuciłem - polegający na zrobieniu sobie naturalnego tła. Oczywiście naturalne tło to pojęcie względne, gdyż trudno nazwać lokomotywę rzeczą naturalną. Kniff jest taki, że lokomotywa którą prezentujemy, ma kolory różniące się od lokomotywy tła.



Oczywiście nie muszą to być lokomotywy, mogą to być wagony lub budynki... lub jeszcze coś innego.



Technik prezentacji taboru i nie tylko zapewne jest dużo więcej, a warto się skupić na tym temacie, gdyż jak powszechnie wiadomo - reklama dźwignią handlu.

---

Istnieje inna bardzo prosta opcja w photoshopie, a która może okazać się przydatna. Mowa o ściąganiu nasycenia:



Wystarczy tylko poszukać odpowiednio w opcjach, aby osiągnąć zamierzony efekt. Tylko, że to działa w obie strony, tzn. oprócz zdjęcia koloru, można też go podsycić. O ile jednak zdejmowanie nie niesie ze sobą większego ryzyka (a może ja o czymś nie wiem?), o tyle przesycenie barw może nam zafundować "pawia", dlatego nie należy przesadzać [w photoshopie nasycałem max. do 10-15]. W przypadku przesadzenia screen pokazuje "pawia", a zdjęcia oprócz tego - ISO. Podobny efekt sprawiła technika HDR, tutaj na screenie:



Przekoloryzowanie źle się może skończyć. Nadmiar i niedomiar mają swoje wady.

Mówiąc o zmniejszaniu nasycenia, od razu wspomnę o technice postarzania zdjęć. Z tego co się orientuję to można zrobić to dwojako, ale jeden ma być nawiązaniem do starszej fotografii, typowo czarno-białej, a drugi do początków fotografii kolorowej, gdzie po oczach biło m. in. ISO (przykładem jest galeria Brutzerów, gdzie dobrze widać niedoskonałości analogów).

Robiąc screeny czarno-białe, z reguły ściąga się nasycenie kolorów oraz nakłada drugą warstwę, która ma imitować powierzchnię starego papieru, na którym wywoływało się takie fotografie. Zrobienie ramki i odpowiedniej reszty nie jest aż tak trudne, ale na pewno zajmie trochę czasu. Efekt końcowy taki jak tutaj:



Natomiast ta druga opcja to zabawa pokrętłami - dodanie ziarna, kurzu, rys, balansowanie światłem, nasyceniem itp. Specjalistą w tym temacie nie jestem, a przykład takiego screena znajdziecie na stronie wujka 082 w tle. Chociaż kiedyś Wujek zrobił trzy screeny, gdzie było to lepiej widać, w chwili obecnej gdzieś mi zaginęły i nie wrzucę. Żałuję.

Specjalistą w tym temacie nie jestem i nie będę się rozwodził, a wspomnieć powinienem, bo w końcu po to ten temat założyłem.

---

To co uchodzi za moją specjalność, a ja już dawno zarzuciłem, czyli panoramy. Znam bardzo dużo ich wad i zalet, dlatego teraz coś niecoś o tym opowiem, opiszę.



Panoramę robi się z serii zdjęć, które muszą nakładać się na siebie nawzajem - dla rzeczywistej fotografii to przedział między 30% poprzedniego zdjęcia, a 50. Dla Trainza wartość może być nawet i 10%, bowiem w przypadku Trainza screeny te można zrobić tylko i wyłącznie podczas pauzy. W przeciwnym razie mogą się nam fotografie nie pokrywać (głównie przez niebo jak i zmienne efekty dymienia etc.) i nic z tym nie zrobimy. To są podstawy. Od siebie i własnego doświadczenia dodam fakt, że powinno zrobić się naddatek - wszystkie moje screeny są zbudowane z przynajmniej dwóch rzędów po kilka screenów - oraz trzeba robić na tym samym zoomie. Zmiana wartości może rozwalić panoramę i niepotrzebnie się męczymy. Wykonanie takich screenów to banał. Problemem jest składanie do kupy. W przypadku PS otrzymujemy narzędzie photomerge, gdzie program automatycznie wszystko łączy. To co kłopotliwe jest podczas tego kroku to dobór odpowiedniego trybu panoramy. Po wielu próbach ustaliłem, że optymalna jest opcja układu cylindrycznego. Można jednak - i doradzam wręcz - próbować inne metody. Bardzo szybko wszyscy użytkownicy odkryją dlaczego panoramy są tak kłopotliwe, a przecież nikt lepiej się nie uczy niż na własnych błędach. Sprezentowałem na PTT/TM masę panoram, ale w porównaniu do tego co zrobiłem to jedna milionowa prawdziwych zmagań. Z pamięci mogę wyliczać wady tej techniki: zniekształcanie zdjęcie, niejednokrotnie źle połączone zdjęcia, cyferki koordów pojawiające się w źle połączonej panoramie itp. A tego jest trochę więcej. Natomiast mogę opowiedzieć o kilku ważniejszych zaletach i powodach, dla których rozpocząłem ten pomysł.

Przede wszystkim korzystam z starego monitora o rozdzielczości 1280x1024, także screeny wykonuję niemal zawsze w kwadraciku. Obecnie na modzie i nie tylko, są screeny w formie panoramiczej itp. Panoramy eliminują problem małej rozdzielczości, a ponadto umiejętnie złożone, potrafią zapewnić wysoką jakość screena, która jest nieosiągalna dla 1280x1024. Co więcej, w kadrze nie zawsze mieści nam się to co byśmy chcieli wrzucić. Ponadto, zniekształcenie geometryczne może zostać wykorzystane do stworzenia screena w formie "rybiego oka" i nie tylko.

Obecnie nie mam w planach kontynuowania tej techniki z racji tego, że dużo ciekawsze są screeny właśnie w konwencji 1280x1024 ze wszystkimi cyferkami w lewym dolnym rogu. Mimo wszystko polecam zabawę panoramami.

---

Wrócę do tematu pominiętego za pierwszym razem, a dotyczy się on pogody. Żałuję trochę, że dopiero od niedawna zacząłem na niego zwracać uwagę. Skupię się najpierw na rozwinięciu tematu tła nieba. Niestety, ale nie mamy zbytniej możliwości ingerencji w tło nieba (dla porównania Ship Simulator miał serię fajnych suwaków, które dawały wspaniałe efekty).



Niektóre nieba zwyczajnie nie pasują do pewnych map. Jeśli klimat jest jesienny, zdecydowanie należy użyć nieba bardziej pochmurnego lub bezchmurnego bądź też z niewielką ilością chmur. Dla bezchmurnych (np. wilgotność 10%) mgła Trainzowa może być ściągnięta, ale w przypadku jesiennych klimatów o wczesnych porach dnia, warto dać ją na wartość maksymalną. Pochmurna pogoda (np. FMA Street Cries) też powinna mieć maksymalną wartość. Letnie pory roku z tłami bezchmurnymi mogą pozostać z średnią ilością mgły, powinno to nadać efekt chłodniejszego poranka lub totalnego skwaru po godzinie 13. Im więcej inspiracji ze świata rzeczywistego, tym lepiej. Nie wszyscy się tym bawią, dlatego przypominam o tej oczywistej oczywistości. Sam nie ruszam się bez zmiany pogody w Trainzie.


Na jakiś czas to na razie tyle.
 
 
 
PMT 
zaawansowany



Pomógł: 7 razy
Wiek: 108
Dołączył: 21 Lut 2011
Posty: 633
Skąd: Stąd
Wysłany: 15-10-2013, 17:34   

Krótki poradnik/opis jak ja robię to rozmycie.

1. Biorę jakiegoś screena:

2. Zaznaczam screena i kopiuję go na nową warstwę (Layer 1):

3. Nową warstwę (Layer 1 ze screena) traktuję gaussian blur/rozmyciem gaussowskim:

4. Na koniec zostaje zabawa gumką na Layer 1 z mojego screena
(twardość ustawiona na około 10% - pobróbujcie z różnymi wartościami).

A oto efekty (tutaj zrobione na szybko, na pewno lepiej się postaracie ;-) ):
_________________
#547220/#688894
PMT's Trainz Studio
Na warsztacie
Ostatnio zmieniony przez PMT 15-10-2013, 17:35, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Awik
nowy


Dołączył: 12 Lip 2013
Posty: 13
Skąd: Warszawa
Wysłany: 09-04-2014, 12:59   

Banalne dla wielu pytanie, jak usunąć z mapy nazwy rozjazdów i strzałki kierunku przy zwrotnicach dla potrzeb screenów?
 
 
 
Korzeń 
znawca



Pomógł: 74 razy
Wiek: 31
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1605
Skąd: Knurów
Wysłany: 09-04-2014, 13:10   

ctrl + h
_________________
kuid:394491 - folder z dodatkami / my all content
 
 
 
Awik
nowy


Dołączył: 12 Lip 2013
Posty: 13
Skąd: Warszawa
Wysłany: 09-04-2014, 13:24   

Podziękował.
 
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 09-04-2014, 17:03   

na przyszłość kłania się instrukcja od gry
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group