FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Budowanie spadków
Autor Wiadomość
Pat set 
świeżak


Wiek: 22
Dołączył: 07 Paź 2023
Posty: 1
Skąd: Łódź
Wysłany: 07-10-2023, 19:17   Budowanie spadków

Witam forumowiczów. Mam pytanie jak zrobić gładkie zjazdy w terenie żeby tory prosto w dół były kładziony a nie jak z gardła psa wyciągnięte. Ewentualnie czy jest jakiś dodatek. Bo na chwilę obecną korzystam z opcji płaskowyż i jakoś nie idzie tego zrobić.
 
 
MalignusPL
super trainz


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 531
Skąd: Noreg
Wysłany: 07-10-2023, 19:37   

Apply gradient (nie wiem, jak to przetlumaczyli w polskiej wersji). W zaawansowanych ustawieniach wlasciwosci toru w geodecie. Czasem trzeba pokombinowac z wezlami, zeby osiagnac pozadany efekt ale przynosi to dobre rezultaty.
 
 
 
Railwoj 
trainz


Pomógł: 22 razy
Wiek: 48
Dołączył: 05 Mar 2018
Posty: 275
Skąd: Kraków
Wysłany: 07-10-2023, 23:48   

W polskiej wersji jest to narzędzie "uzyskaj nachylenie" w narzędziu: tory, w zakładce: "zaawansowane".

Inna możliwość to użycie narzędzia "zastosuj wysokość wierzchołka" na torze, poprzez wpisanie zadanych, odpowiednio rosnących lub malejących wartości liczbowych wysokości kolejnych punktów toru, (geodeta - tory - zaawansowane - zastosuj wysokość wierzchołka), a następnie dostosowanie ręczne wysokości przyległego do torów terenu w topografii narzędziem "dostosuj wysokość". To narzędzie, w przeciwieństwie do obu narzędzi "jednokierunkowych" (zmniejsz / zwiększ wysokość), umożliwia kalibrację wysokości terenu zarówno w górę, jak i w dół. Przy odpowiednio ustawionej czułości ruchu myszy da się precyzyjnie wymodelować nim teren, dostosowując go po kawałku do zadanej liczbowo wysokości toru. To trochę siermiężna praca, przyznaję, ale przy pewnej cierpliwości i po nabraniu wprawy w korekcie podtorza i bliskiego otoczenia toru, da się uzyskać dobry efekt w miarę gładkiego spasowania torów i gruntu pod nimi na spadkach.

Na wielu polskich mapach wykorzystywane są także nasypy typu spline. Mają one tę zaletę, że można ich pochylenie idealnie spasować z pochyleniem toru poprzez umieszczenie na linii nasypu jego punktów krzywej w tych samych (lub pobliskich) miejscach, co na położonym w spadku torze, oraz użycie analogicznego narzędzia "zastosuj wysokość" i wpisanie tych samych wartości liczbowych (lub odpowiednio skorygowanych, jeśli nasyp ma być trochę niższy niż poziom szyn) w odpowiednim okienku (Obiekty - tryb krzywej - zaawansowane - zastosuj wysokość wierzchołka). Ten sam sposób służy do budowania trakcji elektrycznej na pochyleniach, zarówno w wersji "drut spline - słupy przytorowe" jak i w wersji "całość razem spline".

Dobrym dodatkowym maskowaniem drobnych niedoskonałości spasowania wysokości toru i gruntu jest położenie wzdłuż obu stron toru na spadku /podjeździe trawy typu spline.

Jeśli natomiast dostosowujesz tory do istniejącego podłoża na pochyłości, a nie odwrotnie, to ten efekt "psu z gardła" jest, IMHO, chyba raczej nie do wyeliminowania na spadkach.
Ostatnio zmieniony przez Railwoj 08-10-2023, 00:17, w całości zmieniany 7 razy  
 
 
 
Peeet2005 
zaawansowany
Peeet2005



Pomógł: 8 razy
Wiek: 63
Dołączył: 18 Sty 2011
Posty: 691
Skąd: Kraków
Wysłany: 08-10-2023, 12:28   

Najprościej to ustawić w zaawansowanych własnościach toru jakiś stały gradient pochylenia. I jak potem dodajesz jakieś nowe odcinki to one zachowują ten gradient. Później tylko podciągniesz grunt pod tory i masz jak trzeba. Można jeszcze wyrównywać grunt po obu stronach torów za pomocą narzędzia "Platou P"
Kładąc tory na już istniejących nierównościach to wpisując gradient pochylenia 0 tor się sam układa na gruncie. Jak grunt jest koślawy to tory też tak będą, ale wystarczy je wyrównać narzędziem "S" i co najwyżej poustawiać wysokość węzłów na sztywno. Potem podciągasz grunt pod tory i to wszystko. Jest tak wiele możliwości eleganckiego układania torów, że trzeba tylko trochę poćwiczyć. Ja zdecydowanie wolę mapy górzyste i zawsze mam dużo zabawy z układaniem torowisk. Jest z tym trochę zajęcia ale na płaskich terenach to w ogóle nie ma co robić :-)
_________________
KUID:269437
 
 
 
Korzeń 
znawca



Pomógł: 74 razy
Wiek: 31
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1605
Skąd: Knurów

Wysłany: 09-10-2023, 13:40   

A do ustalenia wartości nachylenia na początku i końcu odcinka toru można sobie zrobić prosty kalkulator w excelu który będzie wyliczał gotowe % ze wzoru. Bierzesz sobie różnicę między najniższy mi najwyższym punktem z odcinka który chcesz ustalić, dzielisz przez długość tego odcinka i całość razy 1000. Wychodzi gotowy promil wzniesienia/spadku. Potem tylko to stosujesz jak wyżej chłopaki napisali. Ja tak robię :-D
Do dokładnego zmierzenia długości odcinka jest dodatek trackside do pobrania tutaj https://www.trainz.cz/dow...17-merici-pasmo
Potem tylko wyrównujesz teren pod torami i po robocie. Szybciej i wygodniej żeby było dokładnie chyba się nie da :-D
_________________
kuid:394491 - folder z dodatkami / my all content
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group