Pomógł: 8 razy Wiek: 63 Dołączył: 18 Sty 2011 Posty: 690 Skąd: Kraków
Wysłany: 08-10-2017, 22:15 Nachylenie torów
Witam!
Tak gwoli ciekawości chciałbym spytać fachowców jakie największe nachylenie torów można spotkać na polskiej sieci kolejowej? Ewentualnie jakie największe można stosować bez dodatkowej szyny zębatej wewnątrz torowiska?
Ciekawi mnie ta sprawa, bo nie chciałbym przy budowie jakiejś trasy stosować niedopuszczalnych nachyleń, a nie żyjemy przecież w Szwajcarii, gdzie czasem nie ma innej możliwości. Jak dotąd to staram się nie przekraczać 3%, choć i to już mi się wydaje dość strome.
Jak to wygląda w praktyce ?
Graniczna wartość przyczepności koła do szyny występuje przy pochyleniu terenu około 80-90 promili. Przy pochyleniach większych od tej wartości konieczne jest zastosowanie napędu zębatego.
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 09-10-2017, 08:46
Linie magistralne i I-rzędne- 6promili
linie II-rzędne- 10 promili
znaczenia miejscowego albo lokalne-20 promili
Przy niekorzystnych warunkach terenowych pochylenie można zwiększyć w
poszczególnych kategoriach linii o 20 %. Max pochylenie w Polsce na ostatnich kilkuset metrach przed stacją w Karpaczu jest 47,8 promila.
Odnośnie torów na stacjach, to największe dopuszczalne pochylenie torów stacyjnych (z wyjątkiem torów na górkach rozrządowych):
tory na których przewidziane jest odstawianie taboru bez pojazdu trakcyjnego - 0.5 promili (wyjątkowo 1.5)
tory bez przewidywanego postoju taboru bez pojazdu trakcyjnego - 25 promili
tory komunikacyjne przeznaczone wyłącznie dla ruchu lokomotyw luzem - 60 promili
przepisy zalecają, aby różnica pochyleń nie przekraczała 10 promili, a długość ciągłych pochyleń nie była mniejsza niż 250m na liniach pierwszorzędnych, 120m na drugorzędnych i 85m na liniach miejscowego znaczenia
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach